Berlingske Business
17:42

Mærkevarerne - eller livet. Om mærkevarernes tyranni

direktør, cand. pharm.Naomi Klein gennemgår de enorme reklamebudgetter for bl.a. Nike, Shell, Microsoft etc. og kommenterer

spændende og intelligent reklamens indhold og formål, som hun mener rækker langt udover dette at skabe præference

for det enkelte produkt.


For hende er der i varemærket - logoet - indbygget livsstil og oplevelse. Altså noget i

retning af, at lykke og accept i vennekredsen hænger sammen med, at man går med et bestemt mærke sko, spiller tennis

med en særlig ketcher osv. Mærkevaren bevæger sig på denne måde fra at være et produkt til at

blive en særlig - heldbringende - måde at leve på. En del af argumentationen virker noget overeksponeret, og i sit

raseri synes Naomi Klein uden fornemmelse for, at mærkevaren generelt er forudsætningen for masseproduktionen.


Når

vare, mærke, emballage etc. sammensmeltes til en enhed, der over lange tidsperioder er uforanderlig, hjælpes forbrugeren

i sit valg - og fravalg. Man ved præcis, hvad man får, når man køber Palmolive - og ikke et stykke anonym

håndsæbe.


Naomi Klein er også stærk modstander af sponsorater, som i USA sniger sig ind de mest forunderlige

steder, selv i skolerne, på universiteterne etc.


Hun ser sponsoraterne som "en kontrol under dække af filantropi".




dette område arbejder man nok mere intensivt i USA end i Danmark. Personligt tvivler jeg i hvert tilfælde på, at

Det kgl. Teaters hovedsponsor - Prince Cigaretter - har nogen indflydelse på teatrets programvalg!


Derimod har man lettere

ved at følge forfatterinden i et harmdirrende og engageret angreb på de multinationale mærkevarevirksomheders udnyttelse

af den billige arbejdskraft i den 3. verden. Her skaffer selskaberne sig enorme profitter i lande som Filippinerne og Kina, hvor de

meget professionelt spiller på, at arbejderne ikke har nogen fagforening, og at hårde arbejdsgivere indbyrdes slås

om ordrerne og trykker lønningerne ned i det helt urimelige


En del af bogens indhold angår specielle amerikanske

forhold. Eksempelvis den uhyrlige ødelæggelse i USA af smukke landskaber med prangende reklameskilte.


Her må

ikke mindst "Marlboro-manden" holde for. Ham vil hun gerne have fjernet helt fra naturen (og man ser ham i ånden på

vej mod vest, i den synkende sols sidste stråler, vemodigt syngende: "I feel so lonely in my saddle - since my horse died!")

Naomi Klein er ret pessimistisk i sit syn på fremtiden for hele mærkevareområdet, men nævner dog et begyndende

oprør blandt de mange unge, der føler, at mærkevarerne fratager dem identitet og livsstil. Dette har ført

til dannelsen af protestbevægelser i såvel USA som i andre lande.


Her demonstrerer man bl.a. mod "slavefabrikkerne",

der beskæftiger underbetalt arbejdskraft.


Bogen er en tung sag, både kvalitativt og kvantitativt (515 sider). Den virker

noget uegal, og man kan få det indtryk, at den er en sammenskrivning af en række tidligere offentliggjorte artikler.


Naomi

Klein er nok mere journalist end forfatter. Men bogen er et engageret indlæg i en både aktuel og væsentlig debat.









NO

LOGO

Mærkerne, magten, modstanden


Forfatter: Naomi Klein


Oversat af Steen Fiil


Udkommet i Jyllands-Postens Erhvervsbogklub


1.

Udgave, januar 2002


Sider: 515


Pris: 249,00


ISBN 87-90959-44-2

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen