Berlingske Business
12:08Cognac-glade kinesere løfter fransk Pastis-producent

Madammens afskedssalut

Siden 1997 har franskfødte Monique Moullé-Zetterström været en meget synlig leder af mobilselskabet Mobilix

- senere Orange.



Hun er ikke mindst blevet kendt for markedsføringen af sloganet "Samtale fremmer forståelsen",

men har også gjort sig bemærket med en offensiv stil i de danske medier og blev sidste år kåret som årets

danske erhvervskvinde. Nu rejser ma-dammem tilbage til Frankrig og overlader roret til britiske Richard Moat. På sidste arbejdsdag

som dansk teledirektør har Erhvervsbladet bedt Monique Moullé-Zetterström om at gøre status på sit

ophold i Danmark.



Hvordan er du som franskmand blevet modtaget som direktør i Danmark af det øvrige erhvervsliv?



-

Det har ikke haft så stor betydning, at jeg er udlænding. Men det var som om, at dansk erhvervsliv, og telebranchen i

særdeleshed, manglede et kvindeligt forbillede. Jeg blev meget hurtigt accepteret, men fordi jeg er kvinde har jeg også

hele tiden skulle bevise, at jeg er mere end et ikon og har en viden om branchen. Men det kan også være en fordel at være kvinde

i branchen, da alle de øvrige chefer er mænd. Jeg har været anderledes fra begyndelsen, og det har gjort det nemmere

for mig at profilere firmaet.



Har du nogen gode råd til din britiske afløser, Richard Moat? Skal han gøre

noget særligt for at blive accepteret i Dansk erhvervsliv?



- Han skal hurtigst muligt lære dansk, og han har da også

allerede taget kontakt til min sproglærer. Han skal bo i Danmark og forstå hvordan det er at være dansk, ellers

kan man ikke drive en virksomhed i landet.



Hvilke forskelle er der på at være kvindelig leder i Danmark og Frankrig?



-

I Frankrig er der mange flere kvinder som er ledere, så det er mere almindeligt. Jeg tror også det er de danske kvinders

egen skyld, da jeg har indtryk af, at rigtig mange prioriterer familie og børn højere end karrieren. Og det kan være

svært at kombinere en top karriere. Men de mange netværk for virksomhedsledere i Danmark, kan også være en

hæmsko for ambitiøse kvinder.



Langt de fleste netværk domineres af mænd. Man skal anbefales af andre

for at blive optaget i netværk, og mænd har en tendens til at anbefale andre mænd.



Hvilke erfaringer fra Dansk

erhvervsliv kan du bruge i din fortsatte karriere i Frankrig?



- Jeg er meget begejstret for den åbne lederstil, som praktiserer

i Danmark. Den passer godt til mig, og jeg vil helt sikkert få svært ved at tilpasse mig et stramt styret hieraki igen.

I Orange har min dør altid stået åben for alle medarbejdere, og ingen kalder mig madame, men bare Monique. Det

vil jeg prøvet at tage med mig.



Hvad kan du ikke bruge?



- Danskerne er typisk meget stolte, og vil gerne gøre

de fleste ting selv. I er ikke gode til at acceptere ting, som ikke er danske. Eksempelvis skal Orange i Danmark være en del

af den internationale Orange Gruppe, og der er mange produkter som man kunne genbruge fra Orange selskaber i andre lande.



- I

Danmark er mange også bange for at tage en konflikt, og søger hele tiden et kompromis. Jeg tror, at en konflikt kan løse

mange problemer, men det er som danskerne tager det for personligt. Man er gode til at lykønske personer når det går

godt, men er ikke god til at sige noget, når det går dårligt.



Monique Moullé-Zetterström forlader

et selskab med cirka 600.00 kunder, og tre forskellige licenser til netværk herunder en UMTS-licens. De økonomiske resultater

kan diskuteres, men selskabet har nået balan

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen