Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Målrettede partnertræf giver gode resultater

Som et led i vore bestræbelser på at være virksomhederne behjælpelige

med at finde professionelle samarbejdspartnere i udlandet, har vi i flere år med fordel brugt målrettede partnertræf

som en oplagt mulighed for, at virksomhederne af den vej kan finde en kommerciel partner på et givet marked.


Vi samarbejder

med en række europæiske TIC-lignende organisationer om at skabe varige handelsforbindelser, og én af de oplagte

og resultatorienterede muligheder finder sted gennem deltagelse i de målrettede europæiske partnertræf, hvor virksomhederne

gennem individuelle møder skaber grundlaget for de videre forhandlinger, ofte afsluttende med indgåelse af egentlige

samarbejdsaftaler.

Egen profil

De deltagende virksomheder er typisk i størrelsesorden op til 30-40 ansatte, repræsenterende

produktion, underleveran-dørarbejde og handelsvirksomheder med fokus på eksport/import.


Indledningsvis udarbejder

virksomheden sin egen profil med angivelse af forretningsområde, landevalg og kontaktønske.


Profilen er vigtig,

idet denne skal skærpe forhåndsinteressen hos de øvrige modtagere og især hos de modtagere, som profilen

(kontaktønsket) henvender sig til.


Alle profiler distribueres i et profilkatalog til samtlige partnere og virksomheder

i de berørte lande, ligesom profilerne kan aflæses på en til lejligheden udarbejdet hjemmeside.


Kataloget

og hjemmesiden er hermed grundlaget for virksomhedens matchønsker.


Centralt koordineres efterfølgende alle kontaktønsker,

og der udskrives en individuel mødeplan som virksomheder anvender i sin videre planlægning.

Vi mødes i Potsdam

Potsdam/Berlin

har i flere år været vort mødested for målrettede partnertræf, som sætter fokus på forretningsområderne

medicinsk udstyr og miljøforhold.


Potsdam er velegnet. Det er tæt på for de danske virksomheder, og rejsetid og

omkostninger er ikke for belastende.


Februar 2002 afholdt vi partnertræffet om medicinsk udstyr, hvor i alt 7 danske virksomheder

medvirkede i 57 planlagte møder, hertil kommer så de spontane møder, som finder sted uden nærmere forhåndsplanlægning.


Partnertræffet

havde deltagelse af i alt 101 virksomheder fra 14 europæiske lande.


Vi har netop foretaget en evaluering af det forrige

partnertræf om medicinsk udstyr, som fandt sted i november 2000, og 5 danske virksomheder oplyser, at det har medført

varige kontakter og handelsforbindelser med udenlandske samarbejdspartnere.


Partnertræffet om miljøforhold finder

også sted i Potsdam (juni 2002), og der forventer vi deltagelse af ca. 340 virksomheder fra 35 lande.

Vi skal med igen

Jørgen

Rasmussen Ventilation A/S - en virksomhed med 50 ansatte i Greve - har med fordel deltaget i partnertræffene og har følgende

kommentarer:


Vi skal med igen, udtaler salgschef Mogens Thor Møller. Vore produkter kan opdeles og markedsføres

inden for begge kategorier (medicinsk udstyr og miljøforhold), interessen er absolut til stede, og vi har gennem vor deltagelse

i 2000 fået etableret et kontraktligt samarbejde med en agent i Tyskland.


Det er endnu for tidligt at udtale sig om det

sidste partnertræf (februar 2002), men vi havde kalenderen booket op med 6 møder med potentielle samarbejdspartnere.






Kina

er også i fokus

TIC er netop begyndt at markedsføre et tilsvarende partnertræf i Kina, som skal finde sted i Shanghai

til oktober (2002).


Vi sætter fokus på miljøforhold, og der forventes deltagelse af 80-90 europæiske

virksomheder og 100-110 kinesiske virksomheder. Partnertræffene i Potsdam og Shanghai er meget lig hinanden


Vi opfordrer

derfor interesserede virksomheder til at overveje, om ikke begge arrangementer bør undersøges nærmere.


Omkostningsmæssigt

er også træffet i Shanghai karakteriseret ved, at deltagerne principielt kun afholder egne rejse- og opholdsomkostninger, idet

EU-Kommissionen medfinansierer vor planlægning, tilrettelægning og udarbejdelse af profilkatalog etc.


Vi er parate

med yderligere information og henleder opmærksomheden på, at vi i Kina samarbejder med ambassaden i Beijing og generalkonsulatet

i Shanghai om at skabe de optimale rammer for den danske deltagelse.

Partnertræf fremover

Vi får mange positive tilkendegivelser

fra de tidligere deltagere, og derfor vil målrettede partnertræf også i fremtiden være en af de muligheder,

vi tilbyder danske virksomheder.


Jeg vil ikke gøre mig til talsmand for, at partnertræf er bedre og mere resultatorienteret

end deltagelse i messer og udstillinger.


Jeg vil hellere pege på at partnertræf er et alternativ, som bør

overvejes nøje.


Det gælder især de mindre og mellemstore virksomheder, som ønsker at komme i kontakt

med et givet marked, uden at dette nødvendigvis er forbundet med større omkostninger i denne del af processen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen