Berlingske Business

Mål og mening i galskaben

Er der ved at gå lidt selv-sving i den daglige drift? i hvert tilfælde giver flere ejere udtryk for, at de måske i

for lang tid har været sig selv nok og nu har brug for nogle ind-spark om mere professionel og tidssvarende ledelse og udvikling

af deres firma.


"Hvordan får jeg taget hul på at fastsætte mål i arbejdet for den enkelte og for

grupper af medarbejdere?" - lyder et af spørgsmålene. "Hvordan får jeg indarbejdet et målesystem

uden et kæmpebogholderi, for det har vi hverken tid eller lyst til?". -Samtidig kommer det frem, at medarbejderne også

efterlyser information om ejerens perspektiver med virksomheden dvs. hvor den er på vej hen? og hvad har ejeren i det hele tænkt

sig at gøre for at få medarbejderne med ud ad vejen? De afventer spændt at høre om, hvilken vej de skal

indstille sig på at færdes på: Hovedvej, landevej eller bivej?


Ejeren synes nu nok det er ved at blive lidt

besværligt, at medarbejderne er blevet noget mere krævende end i gamle dage osv., men i bund og grund er det jo enormt

positivt, at medarbejderne på den måde viser deres interesse og engagerer sig så meget i arbejdet, at de ønsker

at se lyset forude og samtidig gerne vil anstrenge sig for at forstå, hvad de skal gøre, og hvordan, for at lyse op i

tågen.


Ejeren ønsker på sin side at fastsætte mål for bedre kunne styre, hvad der totalt set sker

i virksomheden, og for at kunne checke om aftaler overholdes, og hvis ikke så at kunne gribe ind, før det er for sent. Medarbejderne

har faktisk på deres side samme ønske blot formuleret på en lidt anden måde og med nogle andre ord. De ønsker

ejerens klare udmeldinger om hans forventninger til deres arbejdsindsats, samt at ejeren fortæller dem om baggrunden for og

mening med virksomhedens mere langsigtede ambitioner og mål. Skal vi vokse? Skal vi sælges? Udvikle nye produkter? Have

nye maskiner? Omorganisere? Tænke mere i kundebaner? og lignende spørgsmål bliver vendt og drejet i kantinen og

hen-over fotokopieringsmaskinen, hvor man mødes for at tage endnu en kopi til bureaukratiet.


Medarbejdere vil gerne arbejde

meget, men de vil også kunne se "mening i galskaben" (et udtryk fra Shakespeare''s Hamlet) dvs. der er ingen vej udenom,

ejeren af den mindre virksomhed må lære sig at lede ved hjælp af mål og opfølgning på mål,

samt lære at blive rigtig god til - som det hedder i dagens forretningssprog - at kommunikere sine strategier og planer for

virksomheden, så alle kan drøne ud ad samme motorvej. Det er som bekendt lysten, der driver værket. Og mon ikke

det er den stærkeste motivationsfaktor overhovedet?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen