Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Må vi ansætte på ubestemt tid?

Kære Virksomhedsråd.

Jeg ejer og driver en forretning i et storcenter. I januar måned har vi altid ekstra travlt, da vi afholder udsalg. Vil det være muligt at ansætte en medhjælper for blot én måned uden problemer med Funktionærreglerne? Og hvordan forholder det sig, hvis vi på forhånd ikke ved, hvor travlt vi får, forstået på den måde, at vi måske vil beholde medhjælperen indtil midt i februar, men ikke er sikre på dette ved ansættelsestidspunktet?

Med venlig hilsen

anonym

Kære anonyme.

Mange virksomheder oplever, at de i bestemte måneder på året har mere travlt end ellers. I disse travle måneder er det muligt at ansætte en ekstra medarbejder ¿ eller flere ¿ på en såkaldt tidsbegrænset ansættelseskontrakt.

Man taler om en tidsbegrænset ansættelse, når tidspunktet for udløbet af ansættelsesforholdet bliver fastlagt ud fra objektive kriterier, f.eks. en bestemt dato eller fuldførelsen af en bestemt opgave.

Du kan således godt ansætte en medhjælper for kun én måned, eller flere måneder, når den sidste arbejdsdag på forhånd er fastsat. Hvis du efter den tidsbegrænsede kontrakts udløb har behov for yderligere arbejdskraft, kan fornyelse af en tidsbegrænset ansættelse kun ske, hvis objektive forhold gør dette nødvendigt, f.eks. hvis én af dine fastansatte bliver langtidssygemeldt, går på barselsorlov eller lign. ved udløbet af den tidsbegrænsede ansættelses ophør. Kun i sådanne situationer vil det være muligt at forny det tidsbegrænsede ansættelsesforhold, således at medarbejderen kan fortsætte i en yderligere tidsbegrænset periode.

Man skal dog være varsom med at forny en tidsbegrænset ansættelsesaftale igen og igen, da dette hurtigt bliver en omgåelse af opsigelsesreglerne, der gælder i funktionærloven eller evt. overenskomst på området.

Som arbejdsgiver skal man dog altid informere den tidsbegrænset ansatte om eventuelle stillinger i virksomheden/forretningen, der kan søges, således at den tidsbegrænsede ansatte får mulighed for at søge en fast stilling.

Selvom medarbejderen kun er i forretningen i kort tid, skal vedkommende have lige så gunstige ansættelsesvilkår som de øvrige ansatte, medmindre der gælder objektive grunde for det modsatte, f.eks. hvor bestemte rettigheder erhverves i forhold til anciennitet. Man må således ikke forskelsbehandle de tidsbegrænsede ansatte.

Hvis du ikke er helt sikker på i hvilket omfang du har behov for en ekstra ansat, kan en anden mulighed være at ansætte en medarbejder med prøvetid i tre måneder, således at opsigelsesvarslet her kun er 14 dage. Dette kan ske ud fra funktionærlovens regler. Man skal dog være opmærksom på, at opsigelsesvarslet skal kunne indeholdes i de tre måneder, forstået på den måde, at opsigelsen i prøvetiden skal falde efter maksimalt 2½ måned. På denne måde får du mulighed for at "prøve" medarbejderens kvalifikationer af, og kan således afskedige denne med et kort varsel på 14 dage, hvis ikke vedkommende lever op til det forventede.

Hvis det er muligt, er det bedst, at du begrænser ansættelsen til at vare maks. en måned. Herved undgår du de almindelige opsigelsesvarsler i funktionærloven, der gælder, hvis man ikke konkret har tidsbegrænset ansættelsen med et fast fratrædelsestidspunkt. Ved en ansættelse, der er tidsbegrænset til maksimalt 1 måned og reelt ikke varer længere end 1 måned, gælder Ansættelsesbevislovens krav om en udførlig ansættelseskontrakt heller ikke. Dog bør man altid udarbejde en ansættelseskontrakt, så man sikrer, at parterne er enige om vilkårene.

Med venlig hilsen

Advokat Peter Herskind

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen