Berlingske Business

Lys på de blinde punkter

skytte
Vibeke Skytte, Lederne

Ledere skal være omhyggelige med at give god, konstruktiv feedback – den hjælper nemlig medarbejdere til at forbedre deres præstationer og relationer.

»Vi har alle brug for feedback, det udvikler os fagligt og personligt.« Sådan skrev én af mine kollegaer på et tidspunkt i en klumme, og hun gav efterfølgende et godt eksempel. Hun havde hørt en leder råbe »godt gået« efter en medarbejder, der gik hen ad gangen på sin arbejdsplads. Medarbejderen smilede og så glad ud over at få et verbalt klap på skulderen for, hvad det nu end var, vedkommende havde præsteret.

Min kollegas kommentar var, at en positiv tilkendegivelse som »godt gået« fra lederen er fin og helt klart bedre end ingenting. Men det er en misforståelse, hvis lederen tror, at ovenstående er tilstrækkelig feedback til en medarbejder. For véd medarbejderen nu, hvad det var, der virkede, hvorfor det virkede, og hvad hun med fordel kunne gøre mere af næste gang? Næppe.

Novo Nordisk pressemøde

Feedback – uanset om den er positiv eller negativ – er et nødvendigt ledelsesværktøj for at kunne give optimal situationsbestemt ledelse til hver enkelt medarbejder og for at kunne udvikle både medarbejdere og virksomhed. God feedback udvikler os fagligt og personligt, og den er med til at give os et billede af os selv og vores præstationer, som vi ikke altid er i stand til at se uden hjælp fra andre. God feedback kaster lys på vores blinde punkter, og den hjælper os til at forbedre såvel vores præstationer som vores relationer.

Feedback er ikke noget, som kun bør finde sted fra leder til medarbejder, men også omvendt. Ledere har også brug for at få feedback. Og feedback fra en medarbejder til sin leder kunne f.eks. være: »Jeg har behov for en mere konstruktiv feedback, og at det skal du som leder blive bedre til.«

Jeg tror ikke, at ledere bevidst vælger ikke at give god feedback, men jeg tror, at det måske falder svært for nogle, især hvis det er negativ feedback, og måske forveksler nogle ledere dét at give positiv feedback med dét at rose for en indsats.

Manglende feedback er ofte forklaringen, når en leder konstaterer, at en medarbejder »lige pludselig« ikke leverer resultater, eller ikke udviser en ønsket adfærd. Ofte er det nemlig ikke et problem, der lige pludselig er opstået, men et problem, som har været der længe, men som der bare ikke er taget fat om. Kald det bare at være konfliktsky, men værktøjet til at håndtere den slags er feedback løbende og i tide. Tilstande går ikke væk af sig selv.

BOSNIA/

Negativ feedback kan sagtens være en positiv oplevelse, og giver man den direkte og med fokus på, at man faktisk vil modtageren det bedste, vil modtageren også kunne omsætte feedbacken. Selv husker jeg f.eks. at have givet en jobansøger en meget konkret mundtlig tilbagemelding på hans adfærd til jobsamtalen, hvilket selvfølgelig også indebar, at jeg var nødt til at give ham afslag på jobbet. Jeg skal da indrømme, at jeg var bekymret for, hvordan han ville reagere på min oprigtige feedback. Ville et negativt budskab kunne vendes til et positivt?

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det i det konkrete tilfælde ikke var let at modtage mit budskab, men efter et par måneder blev jeg kontaktet med god tilbagemelding på min måde at have håndteret situationen på. Ansøgeren ville blot sige tak for hjælpen – han havde hørt mit budskab, som havde kastet lys på et af hans blinde punkter. Det havde været medvirkende til, at han efterfølgende havde arbejdet med problemstillingen og nu havde fået job et andet sted.

Det er altid dejligt at få et klap på skulderen og et »godt gået«, når man har gjort en indsats – det luner i øjeblikket. Men en oprigtig god feedback – både positiv og negativ – er at foretrække som nøgle til udvikling og forandring.

Til BM

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen