Berlingske Business

Lykken er at give

Lykken er at give - 3
Er det lykken at forære halvdelen af sin formue på 300 mia. kroner væk - som Microsoftstifter Bill Gates? Foto:

Tænketanken: Bliver man lykkelig af at være en rig pengepuger? Nej, mener tre amerikanske forskere at kunne påvise.

Potentielt lykketrip
Hvor meget skal man så spendere på sine medmennesker for at sikre sig lykke? Tja, det kommer an på, hvor meget man har. Allerede ved gaver på så lidt som 25 kr. om dagen viser forskningsresultaterne en mærkbar forskel på følelsen af lykke hos giveren. Men ifølge forskerne er det ikke beløbets størrelse i klingende mønt, det kommer an på – derimod hvor stor gavens andel er af, hvad man har.

Så det er ikke nødvendigvis en fordel at være meget rig. For så skal der spenderes meget mere end 25 kr. om dagen på andre for at opleve lykke. Det kan være svært, hvis man livet igennem har arbejdet for at skabe en stor formue. Men nogle gør det. Tag for eksempel Bill Gates, som har foræret 51 procent af sin formue til velgørenhed. Det er 150 mia. kr.

Nortons forskningsresultater har perspektiver både for erhvervslivet og samfundet.

I erhvervslivet oplever mange virksomheder allerede, at medarbejdernes loyalitet og motivation vokser, når virksomheden gør noget for samfundet – altså udviser corporate social responsibility (CSR). Det gælder især, hvis medarbejderne får mulighed for at gøre noget for andre personligt – f.eks. bidrage til hjælpearbejde lokalt eller i u-lande. En model kunne være at give medarbejderne en bonus, som de frit kan bruge på udvalgte formål.

Samfundsmæssigt har Danmark i dag verdens højeste skattetryk. Når skatten paradoksalt nok bliver oplevet som en lykkerøver, hænger det sammen med, at den ikke bliver oplevet som noget, man giver til andre, men noget, der bliver taget fra en selv. Tænk, hvis skattesystemet blev konstrueret på en måde, så det blev tydeligt, hvor meget vi rent faktisk hver dag giver til andre. Det kunne forløse et nationalt lykketrip og forvandle danskerne til et folk, der møder hverdagen i en ren lykkerus. Ikke sandt?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen