Berlingske Business
15:24

Livet efter den første erhvervskarriere

charlotte mandrup
Portræt af de fire skribenter i Berlingske Business Søndag Merete Wedell-Wedellsborg, Alfred Josefsen, Stephen Bruyant-Langer og Charlotte Mandrup. Foto:

Hvordan ser det gode liv ud efter erhvervskarrieren – hvad enten du vil stoppe i tresserne eller ti år tidligere? Hvordan vil du bruge dig selv og kapitalisere på de mange år, du har investeret i erhvervskarrieren?

Alt for få ledere tager stilling til arbejdslivet i den sidste del af livet. Der er ikke tid til det. Der er længe til. Der er andet, der presser sig mere på. Tiden med små børn er en over- levelseskamp, hvis I er to, der vil karrieren. Det er en hektisk tid med følelsesmæssige, fysiske og mentale krav, hvor den professionelle læringskurve er stejl, hvor tiden er en knap faktor, og hvor netværket bliver sat på hold. Senere, når børnene er større, og du har fundet sin professionelle selvsikkerhed, bliver der igen tid overs – og det er nu, du bør begynde at tænke over at planlægge dit aktive otium.

For i den tredje fase af karrieren, når børnene er flyttet hjemmefra, du er vel etableret i dit fag og på dit marked og kendt af headhunterne – er du måske blevet en lille, bitte smule sat. På det tidspunkt er der ikke så længe til, at dit lønmodtagende erhvervsliv er slut, og det er sidste chance for at tage stilling til, hvordan de senere år af livet skal tilbringes. De fleste nøjes dog med at tage stilling til økonomi, bolig og drømme om rejser og fritid.

14BUSRieScheuermannChrist#5.jpg

I dag er det ikke usædvanligt, at jeg får klienter i begyndelsen af 50erne, der drømmer om et andet arbejdsliv. Mennesker som er mættet af strategiseminarer, forretningsrejser, habitter og ledelsesmøder. Som er træt af lange arbejdsdage, office politics, og som kan genkende rytmen i beslutninger, der genbesøges. Men fordi drømmene ikke har været ledsaget af dybere refleksion og aktiv research, indskrænker de sig ofte til »at hjælpe små virksomheder, at rådgive, at sidde i bestyrelser«.

Tillad mig at punktere disse forestillinger:

Små virksomheder er for det meste ledet af iværksættere, som ikke har tålmodighed med tunge erhvervsledere, der ikke kan omsætte business-lingo og -metoder til konkret og meget praktisk virkelighed. At rådgive er ikke kun et spørgsmål om viden om et givet marked eller en given funktion, men et håndværk det tager år at lære. At formidle viden på en måde, der giver mening for modtageren, er ikke et naturligt skridt for alle funktionsdirektører. Myten om livet som aktivt bestyrelsesmedlem holdes i live af den eksplosion i bestyrelsesuddannelser, vi har set de senere år. Bestyrelsesuddannelser er blevet så stort et marked, at udbuddet af interesserede og nu nyuddannede bestyrelseskandidater langt overstiger antallet af bestyrelsesposter.

Hvis du først som 50+-årig går i gang med at planlægge dit erhvervsmæssige otium, så er det rigtigt svært. Du skal i gang langt tidligere: Hvis du vil hjælpe små virksomheder, så kom i gang med at gøre det i det små, før du stivner i storkapitalens praksis. Hvis du vil rådgive, så aflur konsulenterne deres metier og efteruddan dig i kommunikation og formidling. Hvis du vil have en bestyrelseskarriere, så dyrk dit netværk i den retning i rigtig god tid.

17BUSYves-Morieux2.jpg

Nøglen til at kapitalisere på din livslange karriere på en måde, din krop kan holde til, og som du virkelig har lyst til, kræver planlægning. Her er nogle spørgsmål, der kan bringe dig på vej:

Livsstil: Hvordan skal hverdagen være? Hvor vil vi bo? Hvor meget vil jeg arbejde? Hvor vil jeg finde min inspiration? Hvilke interesser skal der være plads til?

Lyst: Hvilke typer mennesker/opgaver/omgivelser giver mig energi og glæde? I hvilke typer situationer kan jeg mærke livet bruse i blodet? Hvad drømte jeg om, da jeg var ung?

Kompetencer: Hvilke teoretiske og praktiske erfaringer skal jeg bruge for at realisere drømmen? Hvordan skaffer jeg dem?

Økonomi: Hvor skal pengene komme fra? Hvor meget har vi nu, og hvor meget skal skaffes hver måned, givet vi lever til at blive 100 år (ingen grund til pessimisme).

Denne øvelse er god at lave med jævne mellemrum, så du sikrer, at drømmen forbliver relevant, og at din personlige og faglige udvikling reelt bringer dig i retning af den livsstil, du ønsker dig i den sidste del af dit liv.

20BUSryanair5.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen