Berlingske Business

Ledertalenter findes i egne rækker

fqwe
Ikke kun store, men også flere mellemstore virksomheder begynder at rette blikket indad, når der skal spottes medarbejdere med lederpotentiale. Foto:

Ikke kun store, men også flere mellemstore virksomheder begynder at rette blikket indad, når der skal spottes medarbejdere med lederpotentiale.

Jeg har tidligere på denne plads gjort mig til talskvinde for, at unge talenter skal have chancen for at prøve kræfter med lederjobbet. Men nogle gange er det lettere sagt end gjort, for ofte er det desværre sådan, at vi, der rekrutterer, pr. automatik sætter spørgsmålstegn ved, om det nu også går at ansætte en ung og uerfaren medarbejder til et lederjob, som trods alt stiller en del krav.

Det er både ærgerligt og spild af potentiale, når vi springer over, hvor gærdet er lavest, for vi skal have flere unge i ledelse. De har rigtig meget at byde ind med, har styrken og viljen til at gøre en forskel, og så er de ikke bange for at holde fast i en drøm, selv om der kan være modvind undervejs.

De unge vil gerne ledelse! Af en undersøgelse, Lederne i marts sidste år offentliggjorde blandt medarbejdere og studerende under 39 år, fremgik, at 66 procent helt sikkert eller måske har ambitioner om at blive leder. Det er et højt og flot tal, og selv om det måske ikke lykkes for alle at føre drømmen ud i livet, glæder det mig oprigtigt, at så mange unge finder ledelse attraktivt.

Skytte

Men måske er der et holdningsskift på vej blandt HR-cheferne, der gør, at de mange unge med lederambitioner kan få deres drøm opfyldt. En meget interessant artikel i Berlingske Business for nogle uger siden satte nemlig fokus på, at flere virksomheder er begyndt at finde nye ledere i egne rækker.

Én af disse virksomheder er McDonald´s Danmark, hvor man med den amerikanske del af koncernen som forbillede har udviklet et omfattende talentprogram, som skal sikre, at de dygtigste medarbejdere kan fastholdes og stige i graderne. Indenfor det seneste år har flere end 300 medarbejdere deltaget i et internt uddannelsesprogram, og pt. er 95 procent på lederniveau hentet internt.

Rigtig mange store virksomheder har i dag omfattende talentprogrammer, men der er ingen tvivl om, at i løbet af de kommende år vil også flere mellemstore virksomheder begynde at rette blikket indad i eget hus for at spotte talenterne. Allerede i dag er der stor efterspørgsel efter de gode medarbejdere og ledere, og den vil være stigende, hvorfor der også er al mulig grund til at sætte fokus på talentudvikling.

Der er nemlig rigtig mange fordele ved at arbejde in-house med talenter. De åbenlyse er kendskabet til virksomhedens kultur og måde at arbejde på, og omvendt kender virksomheden medarbejderens styrker, svagheder og tidligere præstationer. Men der er bestemt også en del, der bør overvejes, f.eks. om et talentprogram udelukkende skal føre til ledelse, eller udvikler man også til specialiststillinger, som i høj grad også vil være en attraktiv faktor på fremtidens arbejdsmarked?

vibeke

Et helt grundlæggende spørgsmål er, hvordan vi spotter talenterne? Er det målinger og test, eller er det ren mavefornemmelse? Og så kommer vi ikke udenom det paradoks, der ligger i vores bestræbelser på at fastholde og udvikle de gode, dygtige medarbejdere, nemlig om vi i virkeligheden er i stand til at fastholde dem. For hvis de er attraktive for os, er de det helt sikkert også for vores konkurrent.

Svaret må svæve i det uvisse, men set fra min stol er det en god idé hele tiden at sikre, at vi har den bedst kvalificerede arbejdskraft, og at unge, der ønsker at satse på en karriere som leder, også får de optimale muligheder for at lære faget så tidligt som muligt.

Om det så bliver i min eller din virksomhed, kan i princippet være underordnet. Men virksomheden, der spotter og investerer i medarbejderen, er med til at gøre en forskel. For gode ledere må aldrig blive en mangelvare.

leder

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen