Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Ledernes arbejde i sommerferien irriterer familien

Mange ledere i danske virksomheder kan ikke lade være med at arbejde i sommerferien, hvilket både stresser mange og irriterer de berørte familier.

Selv om junivejret ikke giver tydelige sommertegn, kan de fleste danskere dog snart se frem til sommerferie med afslapning og tankerne helliget alt andet end arbejde. Men alligevel er det langt fra alle, der går 100 procent i sommerhi, når der er ferie på programmet.

En ny undersøgelse fra interesseorganisationen Lederne viser nemlig, at halvdelen af lederne fra de danske virksomheder ikke holder helt fri fra jobbet, selv om der står »ferie« i kalenderen.

Ifølge undersøgelsen, der er baseret på svar fra 2.909 ledere, løser 50 procent arbejdsopgaver i sommerferien, og blandt topledere er andelen helt oppe på 80 procent.

Problemet er især e-mails, der bliver besvaret i tide og utide, selv om lederne befinder sig under sydens sol eller søger ly for sommerregnen i Danmark. Blandt de ledere, der løser arbejdsopgaver i sommerferien, besvarer 61 procent dagligt eller to til tre gange ugentligt mails, 47 procent besvarer SMSer, og 27 procent taler i telefon med arbejdspladsen, viser undersøgelsen.

»For rigtig mange ledere er ledelse en livsstil, og det er en accepteret del af lederjobbet at svare på vigtige mails eller SMSer i sommerferien. Mange foretrækker derudover løbende at skimme, hvad der dukker op i indbakken, frem for at der ligger hundredvis af ulæste mails efter ferien,« siger ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen i en pressemeddelelse.

Hun kommer i den forbindelse med en venlig opsang til interesseorganisationens medlemmer:

»Det er også en del af lederjobbet at holde fri, koble af og lade batterierne op. Ledere skal huske, at de er rollemodeller for medarbejderne, og det gælder ikke kun i det daglige arbejde, men også den måde, hvorpå de balancerer arbejde i ferien,« siger Helle Bruun Madsen.

Undersøgelsen afslører samtidig, at arbejdet i sommerferien har negative konsekvenser for mange. 75 procent svarer, at de opfatter det som en del af lederjobbet, og 62 procent understreger, at de ikke har noget imod at bruge tid på arbejde i sommerferien. Men halvdelen erkender dog, at det dels skaber irritation i familien, dels at de ikke får slappet ordentligt af. 30 procent af lederne siger, at arbejdet i ferien »stresser«, og for en fjerdedel er konsekvensen ligefrem, at sommerferien bliver ødelagt.

»Når så mange ledere giver udtryk for, at de ikke får slappet ordentligt af, og at arbejdet ødelægger oplevelsen af at holde ferie, viser det, at mange kan blive langt bedre til at afstemme forventninger med arbejdspladsen og familien før ferien. Lederne kan, med andre ord, blive bedre til at lave klare aftaler om, hvornår de kan kontaktes, og hvilke typer af sager, de gerne vil ind over i ferien. Og det er mindst lige så vigtigt, at lederen afstemmer forventninger med familien om, hvor meget - eller hvor lidt - arbejdet i ferien må fylde,« siger Helle Bruun Madsen.

Undersøgelsen fra Lederne er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen