Berlingske Business

Lederen styrker sin position ved at tage ansvar

529004776.jpg
En leder skal tage ansvar. Arkivfoto: Iris

Sidste uges dilemma handlede om Kristine, der arbejder som mellemleder i et større revisionsfirma. Op til ferien er det gået op for hende, at hun og teamet ikke kan nå at få alle deres opgaver færdige før ferien.

Det er gode tider for virksomheden, og Kristine får derfor mange spændende men også tidskrævende opgaver. Derfor kan Kristine og hendes team ikke nå at blive færdige med alle de nye opgaver inden sommerferien.

Da Kristines chef, Birgit, kommer med endnu en stor opgave, er hun i tvivl om, hvad hun skal gøre. Det var problematikken i sidste uges ledelsesdilemma på Business.dk.

Det gælder for Kristine om at påtage sig ansvar og styrke sin legitimitet som leder, siger Bjarne Henning Jensen, ledelsesrådgiver hos Lederne. Han mener, at Kristine skal vælge løsning 2 og sige til chefen, at hun og teamet ikke kan nå at løse opgaven, men at hun skal tilføje, at hun vil påtage sig ansvaret for at finde en løsning.

På den måde sikrer hun sig fortsat ledelsesmæssig legitimitet og hjælper Birgit med at få overblik over teamets ressourcer og giver dermed Birgit mulighed for at løse sin chefopgave. Det er nemlig Birgits opgave at sikre, at Kristine har de nødvendige ressourcer, siger Bjarne Henning Jensen.

Inden den store opgave landede på bordet, oplevede Kristine en strøm af opgaver, som hun håndterede uden Birgits indblanding, bemærker ledelsesrådgiveren og tilføjer:

»Teamet leverer et produkt, som de er stolte af. Teamet ser naturligt Kristine som deres leder og bakker hende op i hendes ledergerning. Og sådan skal det også være. Som chef for en række teamledere har Birgit tillid til, at Kristine og de andre teamledere løser de opgaver, der falder inden for deres teams virkefelt. Hun giver dem frihed til selv at prioritere opgaverne og stoler på, at teamet leverer et kvalitetsprodukt,« forklarer Bjarne Henning Jensen.

»Hvis Kristine vælger løsning 1 eller 3, kunne Birgit fristes til at blande sig i Kristines ledelse. Det kan ske, enten fordi Kristine ikke påtager sig ledelsesansvaret, eller fordi hun begynder at slække på kvaliteten. Det vil forvirre teamet og underminere Kristines ledelsesmæssige legitimitet, og det er der ingen, der ønsker,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen