Berlingske Business

Lederen skal være både loyal og troværdig

653166973.jpg

Sidste uges dilemma handlede om Torben, der som chef er blevet bedt om at præsentere medarbejderne for et tilbud om at få et armbåndsur, der overvåger deres søvn og sender data til ledelsen. Uret er en del af virksomhedens strategi for at fremme de ansattes sundhed.

»Torben står over for et klassisk dilemma, man som leder skal forholde sig til, hvis man bliver pålagt en beslutning, man ikke er enig i: Skal man loyalt udføre beslutningen, eller skal man følge sin mavefornemmelse,« lyder kommentaren fra ledelsesrådgiver hos Lederne, Bjarne Henning Jensen.

Han er ikke selv i tvivl om svaret.

»Torben har ikke andre muligheder end at være loyal og eksekvere beslutningen, uanset om han bryder sig om den eller ej. Ellers mister han legitimitet som leder,« siger Bjarne Henning Jensen.

Derfor skal Torben vælge løsning nummer 3, der indebærer, at han anbefaler armbåndsuret men afviser at svare på, om han selv vil tage imod tilbuddet.

571855123.jpg

Løsning nummer 2, som indebærer, at Torben åbent siger nej og beder medarbejderne følge deres egen mavefornemmelse, dur derimod ikke.

»Nogle vil måske mene, at det ville gøre ham til en autentisk leder, men det er en misforståelse. Det ville ikke være udtryk for autencitet men illoyalitet,« siger Bjarne Henning Jensen.

Det tredje alternativ, hvor Torben først anbefaler armbåndsuret og derefter selv åbent tager imod tilbuddet, duer heller ikke, lyder det fra ledelsesrådgiveren.

»Så risikerer han meget nemt at miste troværdighed, fordi medarbejderne formentligt hurtigt vil gennemskue ham. Det er slet ikke nødvendigt, at han selv tager mod tilbuddet. Det er jo en privat sag for alle, om man takker ja eller nej. Derfor kan han nemt afvise at svare for sit eget vedkommende,« siger Bjarne Henning Jensen.

653166973.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen