Berlingske Business

Lederen skal udvikle medarbejdernes individuelle talenter

435949084.jpg

Sidste uges dilemma handlede om afdelingschefen Magnus, der har den dygtige specialist Karen i sin afdeling. Karen havde netop været på efteruddannelse, og hun har nu bedt Magnus om at blive forfremmet til en ledig stilling som teamleder i afdelingen. Den administrerende direktør, Mads, har også foreslået Magnus at forfremme Karen.

Magnus er meget i tvivl om, hvad han skal gøre, da han ser Karen som en rigtigt dygtig specialist, men absolut ikke som en leder.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Bjarne Henning Jensen forklarer, at det for Magnus først og fremmest handler om at finde ud af, hvor Karens ønske kommer fra.

»Han skal tage en samtale med Karen, hvor han spørger hende, hvorfor hun gerne vil fravælge sin specialistrolle for at blive leder, og hvad hun forventer af et lederjob. Han skal få Karen bekræftet i, at hun er en rigtigt dygtig specialist og få vist hende den videre karrierevej, for eksempel ved at tegne et billede af de nye og spændende udviklingsmuligheder, der ligger klar til Karen i hendes nuværende stilling,« siger Bjarne Henning Jensen.

Han vælger derfor løsning nummer 3, hvor Magnus ikke forfremmer Karen, men til gengæld giver hende nye, spændende specialistopgaver.

»Som leder er det Magnus’ opgave at styre og styrke Karens talent. Han skal udvikle det ved at motivere Karen til at blive endnu bedre inden for sit felt og sikre, at hun ikke mangler motivation og nye udfordringer. Ved at give hende nye opgaver, der er skræddersyet til Karen, viser Magnus hende også, at han sætter stor pris på hende som medarbejder,« forklarer Bjarne Henning Jensen.

Derudover foreslår ledelsesrådgiveren, at Magnus foreslår Mads, at virksomheden udvikler et karrierespor for specialister og for eksempel får seniorspecialister, der rangerer på lige fod med teamledere.

Kilde: Lederne / lederne.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen