Berlingske Business

Lederen skal ikke søge popularitet

568024666.jpg
Iris/Scanpix

Sidste uges dilemma handlede om Peter, der er blevet chef for sine tidligere kollegaer. En af dem, Søren, har gennem et stykke tid blandet sig i Peters beslutninger og kommenteret dem. Peter er i tvivl om, hvordan han skal sætte en stopper for indblandingen.

Det kan være svært at finde sig til rette i en ny rolle som leder for mennesker, man tidligere har været kollega med, siger ledelsesrådgiver hos Lederne, Birgitte Alstrøm.

- Nogle vil gerne bevare det gode forhold til de tidligere kollegaer og går derfor langt med at imødekomme deres forslag og input, så de mister retningen. De skal øve sig i finde deres egen ledelsesstil og minde sig selv om, at du som leder ikke skal forvente, at du altid er lige populær, siger hun.

518639140.jpg

Andre falder i den anden grøft og ser let kommentarer og forslag fra medarbejderne som et angreb på deres nye position som leder, uanset om medarbejdernes forslag er velbegrundede eller ej. Ofte bunder det i nervøsitet omkring lederrollen, tilføjer Birgitte Alstrøm.

- Det handler om at finde en balancegang. Derfor bør Peter straks tage et møde med Søren for at afdække, hvad der ligger bag Sørens kommentarer i de konkrete situationer. Måske er han misundelig. Måske har han et reelt ønske om at hjælpe. Under mødet bør Peter være tydelig omkring, hvad der for ham er konstruktiv kritik, de alle kan lære af, og hvad der ikke bidrager til afdelingens mål og trivsel, lyder rådet fra Birgitte Alstrøm, og peger derfor på løsning nummer 2.

554390137.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen