Berlingske Business

Lederen skal give den nyansatte en hånd

666855091.jpg

Det kan være svært at falde til i fællesskabet på en ny arbejdsplads – nogle gange skal en ny medarbejder have lidt hjælp.

I sidste uges dilemma på Business.dk var teamlederen Thomas i tvivl om, hvad han skulle gøre med sin nyansatte medarbejder, Line, som ikke er faldet til i syvmandsteamet. Siden ansættelsen har hun ikke medvirket i nogle af de sociale arrangementer, og det smitter af på teamets sammenhold. Thomas frygter, at hun ikke trives, men er i tvivl om, hvorvidt han bør gribe ind.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen forklarer, at det ikke er unormalt at nyansatte holder sig lidt tilbage i starten. Nogen gange ender det desværre med, at medarbejderne stopper inden for det første år på en ny arbejdsplads, fordi de ikke er faldet til.

»Det er både medarbejderens og lederens opgave at sørge for, at den nye medarbejder falder godt til. Det gør lederen ved at følge medarbejderen fra start af og ved personligt at opfordre vedkommende til at deltage i de sociale arrangementer. Hvis der er tegn på mistrivsel, skal der gribes ind så tidligt som muligt, så der hurtigt kan følges op. Først at gribe ind efter tre måneders ansættelse er næsten for sent,« fastslår Flemming Andersen.

Ledelsesrådgiveren påpeger, at tidshorisonten er afgørende for, hvorvidt det er muligt at få gjort Line en del af teamet.

»Hvis Thomas ikke håndterer problemet hurtigt, vil det blive svært for Line at blive en del af fællesskabet. Når teamet allerede har oplevelsen af, at hun fravælger dem, og det har stået på længe, kan det være svært at vende situationen,« siger Flemming Andersen.

»Thomas ved ikke, hvad der er årsag til Lines manglende lyst til deltagelse i det sociale, og han bør derfor tage en snak med hende, hvor han drøfter sine observationer og giver tydeligt udtryk for, at både ham og kollegaerne gerne vil hjælpe hende med at finde fodfæste i teamet. Samtidig vil kollegaerne få en bedre forståelse for hendes valg, når de ved, hvad der ligger bag,« siger Flemming Andersen.

Han anbefaler derfor løsning nummer 3.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen