Berlingske Business

Lederen sidder i møde – igen

vibeke skytte
Foto:

Ledere bruger en stadig større del af arbejdstiden på at holde møder. Men engang imellem kunne det være en idé at forkorte, flytte eller helt droppe møderne.

»Jeg går lige til møde« er en vending, man igen og igen hører på de danske arbejdspladser. Vi er mange, som kan nikke genkendende til, at vi hver eneste dag udveksler informationer og træffer beslutninger i et mødelokale.

Senere på måneden offentliggør Lederne en ny undersøgelse foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov om møder og mødekultur, og den viser blandt andet, at danske ledere bruger en stadig større del af deres arbejdsliv på møder. Baseret på svar fra 2.189 ledere konkluderes det, at lederne i gennemsnit deltager i møder 10 timer hver uge, fordelt på 8,4 møder. Ud over de 10 timer på selve møderne bruger lederne 7,2 timer på forberedelse og efterbehandling af møder på en normal arbejdsuge.

Bosse

Da Lederne i 2013 i en tilsvarende undersøgelse rettede søgelyset mod møder, brugte lederne ni timer på møder og knap seks timer på forberedelse/opfølgning. Møderne samt forberedelse og efterbehandling af møder spiser altså nu over to timer mere af Ledernes arbejdsuge end i 2013.

Det er måske i sig selv ikke noget stort problem, at antallet af mødetimer er steget med to set i forhold til, at ledere i gennemsnit arbejder 44 timer om ugen og dermed stadig har mange arbejdstimer til rådighed ud over mødeaktiviteten. Når den stigende kurve alligevel giver panderynker, er det, fordi undersøgelsen samtidig viser, at seks ud af ti ledere deltager i møder, som de mener er overflødige.

FILE GERMANY ECONOMY LEGO

Ti procent af lederne angiver, at de »ofte« deltager i møder – interne såvel som eksterne – som er overflødige, mens 50 procent mener, at det sker »af og til«. Jo flere møder, lederne deltager i, desto mere udbredt er følelsen af at deltage i unødvendige møder. Blandt de ledere, som i gennemsnit sidder i et mødelokale minimum ti gange om ugen, oplever 69 procent således at deltage i overflødige møder.

Møder kan ikke undværes, og rigtigt mange møder har en reel funktion og værdi. Men der er, som jeg oplever det, når jeg taler med ledere rundt omkring i landet, en tendens til at holde for mange og for lange møder.

Grundlæggende handler det rigtigt meget om ledelse – nemlig den helt særlige og i mange virksomheder undervurderede disciplin, der hedder mødeledelse. Mange kan være nok så dygtige ledere udenf or mødelokalet, men har svært ved at styre og strukturere talerækker og dagsordner til møder. Og uden ledelse sker der for eksempel det, at et møde, som er berammet til en time, også ender med at vare en time, selv om de sager, der diskuteres, måske med stram styring kunne være klaret på 30 eller 45 minutter.

13BUSlego-bizz-for.jpg

Mange mødeledere tager ikke lederskabet på sig i tilstrækkelig grad, og det betyder, at møder afvikles uden dagsorden og i nogle tilfælde uden et reelt formål. Og så er det, vi ender med, at ledere og medarbejdere efter en time eller to i et mødelokale sætter sig tilbage på pinden med følelsen af at have deltaget i et overflødigt møde, der har stjålet tid fra andre og vigtigere opgaver.

Ud over mødeledelse mangler der også mod til nytænkning. På mange arbejdspladser regerer »plejer«-kulturen, og når man nu »plejer« at holde afdelingsmøde hver mandag klokken ti eller budgetmøde hver onsdag klokken 14, så fortsætter man med at gøre det – uanset om der hver mandag eller onsdag er nye ting at forholde sig til.

»Plejer« spiller også ind i selve formen for møderne. Hvis man er vant til at indkalde til møde i mødelokale, kræver det nok mere end en enkelt venlig opfordring at begynde at tænke i nye baner.

Men møder kan jo rent faktisk også holdes gående, stående eller online – uden at nogen tager skade af det!

Stressed businesswoman covering her ears with hands

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen