Berlingske Business

Lederen må gribe ind i problematisk kærlighedsforhold

Leder
Et kæresteforhold kan blive et ledelsesanliggende, hvis det går ud over kvaliteten af det udførte arbejde.

Bliver kærligheden mellem to medarbejdere til et problem, der går ud over arbejdet, er det lederens opgave at gribe ind, lyder budskabet i Ugens Dilemma.

Jalousiens grønne monster har godt fat i kommunikationskonsulenten Mia i Ugens Dilemma. Hun har i flere år været kæreste med Henrik, som arbejder i samme virksomhed. Nu har en ny smuk kvindelig kollega fået jalousien til at boble hos Mia. Blandt andet kommer Mia gerne lige forbi for at sige hej til Henrik – og helst når han sidder i møde med sin smukke kollega.

Selvom virksomhedens kærlighedspolitik tillader kærestepar, hvis de ikke arbejder i samme afdeling, er forholdet i dette tilfælde så problematisk, at det går ud over Mias evne til at udføre sit arbejde på ordentlig vis. Derfor bliver kæresteforholdet også et ledelsesanliggende, mener ledelsesrådgiver hos Lederne Rikke Andreasen. Hun peger på løsning nummer 1, hvor lederen beder Mia om at passe sit arbejde og lade private tvister blive derhjemme.

»Mias følelser løber af med hende, så hun er ude af stand til at adskille sit private kæresteforhold fra sit arbejdsliv, og hun formår ikke længere at udføre sit arbejde professionelt. Derfor må lederen hurtigt tage en snak med Mia, hvor han på en ordentlig måde forklarer Mia, at det forventes, at hun passer sit arbejde uanset, hvor mange smukke kvinder, der må ende med at være i Henriks afdeling,« siger Rikke Andreasen.

Ifølge ledelsesrådgiveren må man som arbejdsplads forvente, at sød musik kan opstå mellem kolleger. Derfor er det også en god ide at have en officiel politik eller retningslinjer på området.

»Man kan dog ikke med "lovgivning" forhindre jalousi, og man kan ikke i en personalepolitik tage højde for alle følelser, siger hun. Derfor skal man som leder forvente, at man stadig ind i mellem må forholde sig til de dilemmaer, der kan opstå, når der er kærestepar på arbejdspladsen,« pointerer Rikke Andreasen.

Selvom Mia og Henriks kærlighed ikke er »forbudt«, kan det alligevel ende med, at en af dem må se sig om efter et andet arbejde. Det bliver konsekvensen, hvis ikke Mia lærer at tøjle sin jalousi så den ikke længere spænder ben for, at hun kan udføre sit arbejde ordentligt, mener Rikke Andreasen.

»Mia og Henrik skal begge fungere på arbejdspladsen. Kan de ikke det på grund af deres forhold, må den ene rejse. Selvom virksomhedens politik siger, at to medarbejdere må være kærester, er det en grundforudsætning, at man passer sit arbejde professionelt,« fastslår hun.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen