Berlingske Business

Lederen har et medansvar for at skabe vækst i virksomheden

Chef

En leder med ansvar for intranettet og de interne processer i en IT-virksomhed frygter for sit job på grund af frafald af store kunder og mistede markedsandele. Men lederen bør først og fremmest selv ændre indstilling til situationen, lyder svaret til denne uges ledelsesdilemma.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Heidi Linderod mener, at lederen bør være en aktiv spiller i at skabe fremgang i virksomheden og dermed vende sig fra passiv frygt til en aktiv kamp for virksomhedens vækst. Hun peger derfor på løsning nummer 2.

Guhg

- Lederen skal præsentere sin chef for nogle konkrete idéer til, hvordan han kan være med til at øge virksomhedens omsætning. For eksempel kan han gennem sit kendskab til arbejdsgange i virksomheden undersøge, hvilke kunder de har mistet og hvorfor. Eller han kan foreslå et øget samarbejde mellem sin egen og marketingsafdelingen, hvor de kontakter kunder, som virksomheden ikke har hørt fra i et stykke tid for at forsøge at bevare den tætte relation, siger Heidi Linderod.

ledere

Selvom en leder ikke sidder i en stilling med direkte relation til kunderne, så kan han sagtens være med til at sikre virksomhedens fremgang og forbedre kundens oplevelse af virksomheden, uddyber ledelsesrådgiveren.

- Undertiden glemmer man sin indflydelse på virksomhedens kunderelationer, når man ikke selv har direkte kundekontakt, men det skal ikke afholde en leder, som frygter for sig selv og virksomhedens fremtid, fra at blande sig, siger Heidi Linderod.

Ledelsesrådgiveren tilføjer, at det heller ikke kun handler om lederen selv, men også om de medarbejdere, som han har personaleansvar for.

voksenmobning

- lederen kan med fordel inddrage sine medarbejdere og få deres gode ideer til nye tiltag. Således bliver medarbejderne involveret i at vende stemningen,for hvis lederen er utryg, så er der formentlig også nogle af medarbejderne, som frygter en fyreseddel, siger Heidi Linderod.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen