Berlingske Business

Ledere skal være nysgerrige på andres styrker

257196214.jpg
Foto: Iris.

En af de sværeste opgaver for ledere er at motivere medarbejdere, der ikke ligner dem selv.

I sidste uges dilemma på business.dk var chefen Rune i tvivl om, hvordan han skulle gribe ind, da han bemærkede, at medarbejderen Gitte og mellemlederen Katrine ikke kommer godt ud af det med hinanden. De er meget forskellige, og det kommer til udtryk i samarbejdsvanskeligheder i den projektgruppe, de begge sidder i.

Chefkonsulent hos Lederne Signe Tønnesen Bergmann mener, at dilemmaet rummer en af de største udfordringer ved personaleledelse, som er at forstå, motivere og lede nogen, der er anderledes end én selv.

05BUSJeanette-Fangel-L-gstr.jpg

»Lederen Katrine og medarbejderen Gitte er tydeligvis vidt forskellige. Mens Katrine kaster den ene idé efter den anden op i luften, er Gitte mere rolig og detaljeorienteret. På den måder supplerer de sådan set hinanden rigtig godt, hvis de kan lære at se værdien af hinandens styrker og forskelligheder,« siger Signe Tønnesen Bergmann.

Hun peger på, at man desværre ofte er blind over for styrker hos andre, som står i modsætning til ens egne styrker.

»Sat på spidsen kan man sige, at styrker, vi ikke deler, som udgangspunkt ikke interesserer os. Vi er blinde for, hvad dem, der er anderledes end os selv, kan byde ind med. Men det er en del af lederjobbet at være nysgerrig på andres styrker, interessere sig for dem og anerkende dem,« siger chefkonsulenten.

Katrine er leder, og derfor er det hende, som har ansvaret for at skabe en bedre relation mellem Gitte og hende selv.

»Rune skal bede Katrine om at tage ansvar for, at samarbejdet med Gitte bliver bedre. Men samtidig skal han stille sig til rådighed som sparringspartner i forhold til, hvordan Katrine kan lede Gitte. For det er aldrig nemt at styrke en svag relation. Et godt sted at starte for Katrine er i højere grad at anerkende Gittes styrker og sætte dem i spil,« siger Signe Tønnesen Bergmann, som peger på løsning nummer tre.

221951524.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen