Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Ledere har ansvar for dialog om kompetencer

494860279.jpg

Det kræver planlægning og dialog at sikre, at medarbejderes kompetencer følger med tiden.

I sidste uges dilemma på business.dk var autoværkstedsejeren Jeppe i knibe. Ny teknologi i bilerne har betydet, at arbejdsgangene på værkstedet har ændret sig markant. Jeppe ved, at det er medarbejdere med digitale færdigheder, der vil skabe mest værdi for forretningen i fremtiden. Han har imidlertid to seniormedarbejdere, der ikke har de fornødne digitale kompetencer. Han overvejer at afskedige dem.

Ifølge ledelsesrådgiver hos Lederne Birgitte Alstrøm er det et meget tidstypisk dilemma.

»Kravene til, hvad medarbejdere skal kunne i de traditionelle håndværksfag, er under stor forandring. Der er efterspørges nye færdigheder, mens andre kompetencer bliver mindre væsentlige,« siger hun.

413800915.jpg

Tilbud om efteruddannelse og opkvalificering er ifølge Birgitte Alstrøm et oplagt svar, men ledere skal sørge for at sikre sig, at medarbejderne også har interesse for det.

»Mange er sandsynligvis gået ind i jobbet, fordi de interesserede sig for selve håndværket, og for nogle er det en stor udfordring at omstille sig til en ny måde at arbejde på. Jeppe skal vurdere, om medarbejderne vil kunne tilegne sig den nødvendige viden og afdække, om de to medarbejdere har interesse for at blive efteruddannet,« mener Birgitte Alstrøm.

Ledere og medarbejdere bør desuden altid løbende have en dialog om arbejdets indhold og udførelse.

494860279.jpg

»Jeppe har som leder ansvar for løbende at tale med sine medarbejdere. Jeppe skal sammen med de to medarbejdere lægge en karriereplan og undersøge, hvor i arbejdet deres nuværende kompetencer kommer bedst i spil, og hvor det er nødvendigt, at de tilegner sig ny viden. Disse medarbejdere har været ansat i lang tid og har sandsynligvis meget at bidrage med. Derfor er det bedst for både dem og forretningen, hvis Jeppe finder en løsning, hvor de ikke bliver afskediget,« fastslår Birgitte Alstrøm og peger på løsning nummer 1.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen