Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Ledere efteruddannes tilfældigt

At lederens efteruddannelse virker og passer til virksomhedens mål, stiller virksomhederne sjældent krav om.

Selv om spanskkurser i Guatemala, keramikkurser i Toscana og andre udfordrende efteruddannelsestilbud måske nok er udviklende for den enkelte leder, er det langt fra sikkert, at lederens arbejdsplads har gavn af ledernes efteruddannelse.

I hvert fald sker en stor del af efteruddannelsen blandt danske ledere, uden at det hænger sammen med virksomhedens behov og strategi. Det viser en ny lederundersøgelse fra kompetencevirksomheden Mannaz, foretaget blandt 1.302 ledere i det offentlige og private erhvervsliv.

Langt de fleste ledere - 9 ud af 10 - tager selv ansvar for deres egen udvikling. Det får de fleste til at prioritere deres personlige ønsker frem for at tænke virksomhedens behov ind. Kun 9 procent af lederne oplever, at deres efteruddannelse i høj grad udspringer fra virksomhedens overordnede strategi, mens 29 pct. bekræfter, at det i mindre grad eller slet ikke er tilfældet.

Kun godt halvdelen af lederne, 52,1 procent, fortæller, der slet ikke eller kun i mindre grad stilles krav om, at deres efteruddannelse giver et målbart udbytte. Det sker på trods af, at langt de fleste virksomheder netop nu er presset på både økonomi og tid. Men det kan være spild af ressourcer, pointerer Søren Bolvig.

- Som ved enhver anden investering, skal virksomhederne være i stand til at vurdere, om de får nok ud af ledernes efteruddannelse. Det kræver, at de tager ansvaret på sig, og gør uddannelse af medarbejderne til et strategisk indsatsområde med en klar målsætning for, hvad den nye viden skal bruges til, og hvordan de nye kompetencer aktiveres og måles i hverdagen, siger direktør Søren Bolvig, Mannaz til Nyhedsbasen.dk.

Har tillid til lederne

I Dansk Erhverv mene Anita Rosenstand, chefkonsulent, HR og ledelse, at virksomhederne generelt har tiltro til ledernes dømmekraft i valg af efteruddannelse, og at det er årsagen til, at der ikke direkte stilles krav om, at kurserne skal passe til virksomhedens behov.

Samtidig oplever hun lederne som meget målrettede, når det gælder valg af efteruddannelse, netop fordi deres tid er knap.

De vil gerne udvikle sig som ledere, blive dygtige til at motivere deres medarbejdere, have mere gennemslagskraft. Jeg er sikker på, at de vælger kurser, som er meget relevante for dem som ledere, siger Anita Rosenstand fra Dansk Erhverv, der selv udbyder lederkurser.

Alligevel bakker hun op om, at virksomheder kan gøre mere for at få afstemt efteruddannelsen med virksomhedens egne behov, for på den måde ikke at risikere, at efteruddannelsen ikke gavner virksomheden så meget, som den kunne.

- Man kan jo lave en handlingsplan for, hvilke uddannelser der vil være gode i forhold til virksomhedens strategiplan for de næste år, siger Anita Rosenstand.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen