Berlingske Business

Ledelsen skal med i bestyrelsen

Ledelsen skal med i bestyrelsen - 3
Foto:

Hans-Kristian Højsgaard, 50 år og topchef for Timex Group, er efter en lang, international karriere ikke i tvivl. Direktionen skal være med i bestyrelsen for at bidrage med driften.

Gå efter know how
Hans-Kristian Højs­gaard har både bestyrelses- og ledelseserfaring fra danske selskaber, og han fremhæver, at der i Danmark ofte lægges større vægt på know who end på know how. Han har således siddet i bestyrelsen for Royal Scandinavia og været administrerende direktør for Georg Jensen, hvor han blev valgt på grund af mere end 20 års erfaring med luxury goods på globalt niveau.

“I de amerikanske selskaber, jeg har kendskab til, sammensættes bestyrelserne nøje efter, hvad det enkelte medlem kan tilføre. Vi brugte således et headhunterselskab til at finde vores nyeste bestyrelsesmedlem, Camille McDonald, der er president for brand development and merchandising hos Bath & Body Works; hun har 30 års erfaring fra retail og branding. Vi lader altid en dør stå åben, hvis der er potentielle bestyrelsesmedlemmer med kompetencer, vi har brug for,” siger Hans-Kristian Højsgaard.

Han mener, at kontinuitet og indsigt er en forudsætning for at være med i bestyrelsesarbejde.

“Hos Georg Jensen havde jeg fire bestyrelsesformænd på tre år. I hvert fald den sidste havde ikke større indsigt i forretningen, og det var ikke konstruktivt for samarbejdet. I bestyrelsessammenhænge må det være en forudsætning, at alle i bestyrelsen i det mindste har fat i et hjørne af forretningsområderne, så man ved at samle brikkerne får en helhed.”

I USA har Sarbanes-Oxley loven, SOX, i 2002 indført nye standarder for bestyrelsesansvar for amerikanske selskaber eller børsnoterede selskaber. Bestyrelserne kan risikere store bøder eller fængselsstraffe i tilfælde af fusk med bøgerne, og den interne kontrol er nu et direkte anliggende for uafhængige bestyrelsesmedlemmerne. Loven blev til efter finansskandalerne med bl.a. Enron, Tyco International og WorldCom.

Da Hans-Kristian Højsgaard blev headhuntet til Timex Group, stillede de tre uafhængige bestyrelsesmedlemmer deres mandat til rådighed.

“De ønskede, at jeg ikke skulle føle mig bundet af den siddende bestyrelse. Man kunne så opfatte det som en gestus. Jeg fandt, at det mere var en håndsrækning og en tilkendegivelse af, at der var mulighed for nytænkning, også i bestyrelsen. Imidlertid følte jeg mig tryg ved at have en indarbejdet og velfungerende bestyrelse,” siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen