Berlingske Business

Ledelse som Letterman

aaa
Foto:

Træt af alle ledelsesklicheer? Så lær af David Letterman. Hans lederskab består i at føre en samtale, som skaber energi, sætter en stemning og rykker ved indgroede vaner.

Nogle dage bliver man bare møgtræt af »Ledelse«: Alle management-klicheerne, endnu en strategiplan, den næste med-arbejdertilfredshedsundersøgelse, endnu et seminar om værdier, endnu et teambuilding forløb.

Den slags dage er det, som om ledelsesrepertoiret er konstrueret til at kede, ikke lede.

Den slags dage ønsker man sig noget, der er mere inspirerende, mere kantet, mere på bolden og mindre rundt om den. Skidt med at det også betyder flere skæverter, flere udsving, mere drama, mindre kontrol.

Den slags dage er det tid til at søge væk fra de sædvanlige forbilleder: Væk med Jack Welch, BCG-matrix og MBA-metoderne og ind med karaktererne, originalerne og personlighederne.

Eller taget til yderligheder: Ind med ledelse som Letterman.

David Letterman, som for nylig bukkede af på toppen af sin karriere, står for en usædvanlig type ledelse. Hans lederskab består i at føre en samtale, som skaber energi, sætter en stemning og rykker ved indgroede vaner.

For hvad er det lederen Letterman gør? Frit efter Lettermans egen formel er her en top ti:

1. Gør du din samtalepartner til stjernen? Trods alle drillerier, stikpillerne, konfrontationerne gør Letterman altid gæsten i den varme stol til dagens hovedperson. Han klapper sin gæst ind og ud igen, når det er slut. De færreste er upåvirkede. Nogle ser lettede ud. De fleste går ud med løftet hoved.

2. Er du i virkeligheden dybt alvorlig? Uanset at formen kan være provokerende, pinagtig eller lattermild, handler de bedste samtaler om noget dybt alvorligt. Letterman er allermest kendt for sin håndtering af 9/11, hvor han gik ud med et show, der både markerede alvoren og katastrofen og samtidigt inviterede til fællesskab og humor.

3. Snurrer du hurtigere i modvind? Letterman er ligeglad med at stå alene med et synspunkt. Han opsøger og får energi af kritisk feedback, og han kedes af det lunkne.

4. Tør du udstille dig selv? Letterman er klar til at afsløre sin egen dobbeltmoral og blinde pletter. Publikum jubler, når han selvironisk udstiller, at han ikke kan kende forskel på vintertid og sommertid. Ingen vil ledes af mr. eller mrs. Perfect.

5. Har du udviklet bullshit-allergi? Tvivl, følelsesudbrud, og modstød er velkomne i Lettermans samtaler, men selvforherligelse, forstillelse og dobbeltmoral virker som en rød klud.

6. Balancerer du konfrontation med komfort? Letterman balancerer altid sin konfrontation med omsorg og gerne en gestus eller et blik, der beroliger. Gæsten skal mærke den sagte ild brænde, men ikke en tur på bålet.

7. Konverserer du som et varmesøgende missil? Når først Letterman har set en sprække i panseret, borer han videre og lader ikke sit offer slippe af krogen. Det er som at møde en skævt smilende udgave af den spanske inkvisition.

8. Drives du af en oprigtig undren? Samtalen kan virke improviseret, men der er både research og tanker bag. Letterman (eller hans stab) har sat sig ind i tingene, har et formål med samtalen og en løs plan, men følger ikke et skema.

9. Er du flabet fra første øjeblik? Letterman går lige til sagen. Det er, som om samtalen starter bedst, når gæsten bringes en lille smule ud af balance. Han har hele tiden en faglig flirt kørende på en varm måde – en slags kærligt drilleri.

10. Inviterer du til en tur i den varme stol? Lettermans varme stol betyder, at det er tid til nærvær. En svensk ph.d.-studerende kortlagde for nylig, hvor meget tid ledere bruger om dagen på at give og modtage feedback. Resultatet var slående. Lederne havde en oplevelse af at bruge 40 pct. af deres tid dagligt på feedback, men reelt brugte de under fem pct. af deres tid dagligt på at give og modtage feedback. I stedet brugte de tiden på at debattere, instruere og informere.

Den originale, udfordrende, men også følelsesfulde og fejlbarlige leder fortjener et comeback. Dels fordi de virkelig store gennembrud sjældent kommer af at være gennemsnitlig og satse på det sikre. Men særligt fordi de er det bedste værn mod endnu en af »den slags dage«.

God søndag.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen