Berlingske Business

Ledelse sker også med maven

vibeke
Foto:

Det er oplagt at benytte målinger og analyser, når ledere træffer strategiske beslutninger. Men i forhold til personaleledelse har intuition og mavefornemmelse stor betydning

»Ledere skal passe på taltyranni« var overskriften på en artikel, som fangende mit øje, da jeg i sidste uge søgte inspiration i det elektroniske magasin Ledelse i Dag. Artiklen var et interview med Mikkel B. Rasmussen, der sammen med Christian Madsbjerg har skrevet bogen »The Moment of Clarity«.

I bogen advarer de to forfattere mod entydigt kun at sætte lid til tal, målinger og kvantitative analyser, når der skal træffes beslutninger, da man som leder kan komme til at distancere sig for meget fra den virkelighed, som lederen gerne skulle have helt ind under huden.

Forfatterne argumenterer derfor for, at ledere skal gå fra at være decisionmakers til i højere grad at blive sensemakers.

07busNY bog Blod sved.jpg

I rollen som sensemaker handler det bl.a. om at drage omsorg og have oprigtig inter­esse for det, virksomheden beskæftiger sig med, for derigennem at få en langt bedre intuitiv fornemmelse af de forandringer, der påvirker.

Derudover påpeger Mikkel B. Rasmussen, at lederens dømmekraft, og altså intuition og mavefornemmelse, er utrolig afgørende. Der hersker en udbredt holdning i dag om, at hvis ledere bruger mavefornemmelsen, så skyder de i blinde, fordi de så ikke læner sig op ad tal.

Men mavefornemmelse handler jo netop om personlig dømmekraft, og den har altid kendetegnet de største ledere. Det mener vi også, at ledere i dag er nødt til at have for at kunne skabe klarhed i de afgørende øjeblikke, lyder det fra Mikkel B. Rasmussen.

Uanset, hvor meget vi vender og drejer en situation – især når der skal træffes strategiske eller forretningsmæssige beslutninger – er jeg ikke i tvivl om, at man altid vil stå stærkere med tal som f.eks. kundemålinger og markedsanalyser.

Jeg tror ikke på, at en virksomhedsleder umiddelbart skal træffe vigtige beslutninger ved kun at sætte lid til sin mavefornemmelse, men mon ikke også det i de fleste tilfælde sker ud fra en kombination af fakta og fornemmelse.

Men jeg er enig i, at vi i langt højere grad også skal have vores intuition og mavefornemmelse med, når det gælder ledelse i forhold til vores medarbejdere – her kan alt ikke gøres op i tal og analyser.

Intuition – eller situationsfornemmelse, om man vil – er for mig altafgørende for at kunne begå sig som leder.

Du kan måske nok se, hvad der foregår i din afdeling eller dit team, men har du ikke samtidig en fornemmelse for, hvad der ikke bliver sagt højt og måske slet ikke til lederen, vil du være svækket i din handlekraft og måske også handle i blinde.

12BUSKarriere.jpg

Jeg vil vove at påstå, at den snu medarbejder kan køre lederen fuldstændig rundt i manegen og devaluere både lederens beslutningskraft og troværdighed, hvis lederen ikke evner at bruge sin intuition.

At lytte til min intuition er for mig et meget vigtigt ledelsesværktøj. De fleste ledere kender nok følelsen af at bruge sin intuition i udstrakt grad i forbindelse med f.eks. jobsamtaler. Der kan være nok så mange gode kandidater med flotte eksamenspapirer, men vi bruger alligevel vores intuition til at mærke efter helt ned i maven, om det er den rette kandidat til jobbet.

Og jeg må sige, at de par gange, hvor jeg har valgt ikke at følge min intuition, men derimod udelukkende er faldet for den flotte salgstale og de fine anbefalinger, har jeg efterfølgende måttet konstatere, at det ikke har været den rigtige beslutning.

Intuition er for mig at se et nødvendigt ledelsesværktøj, men det er tal og målinger også, så det ene kan bestemt ikke udelukke det andet. Alt skal være i rette doser og situationsbestemt – og det skal vi som ledere måske være lidt mere opmærksomme på.

oplæring

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen