Berlingske Business

Landets bedste finansdirektører: Her er de nye stjerner

martin Larsen
Overskrift
Martin Larsen, chef for finansiel planlægning og analyse, APM. Foto:
 

Tre nye stjerner vil i næste uge blive kåret til årets CFO-talenter. Evnen til at lede og kommunikere er to af nøgleordene.

Fagligheden skal være i orden. Det samme gælder forretningsforståelsen og evnen til at lede og kommunikere. Og så skal der selvfølgelig kunne fremvises resultater.

Det er de vigtigste egenskaber for den succesfulde Chief Financial Officer eller på dansk finansdirektøren, og det er de egenskaber, som Årets CFO 2015 bliver vurderet på. Hvem det bliver, afslører vi torsdag den. 29. oktober, når Berlingske Business i samarbejde med KPMG, Sampension og SAS Institute for fjerde gang kårer Årets CFO.

Men hvad kendetegner den kommende generation af CFOer? Hvem er de nye stjerner? Det har searchvirksomheden Odgers Berndtson undersøgt for Berlingske Business. Ved at screene CFO-talenter i Danmarks største og mest toneangivende virksomheder her headhuntervirksomheden anført af partner Michael Frederiksen interviewet en række CFO-stjerner og vurderet deres udviklingspotentiale.

I udvælgelsen er der lagt vægt på faglighed og forretningsforståelse i bredeste forstand, men også personligheden har spillet en stor rolle i udvælgelsen. Og særligt tre kandidater skiller sig ud.

Læs her interview med hver af de tre.

Christina Bisgaard Laursen, CFO, TDC Operation

Artiklen fortsætter under billedet
Christina Bisgaard

»Jeg deler meget med mine ledere og forventer at ledelse går både op og går ned«

1. Hvorfor har du valgt finans?

»Det har altid været en rød tråd for mig at søge hen, hvor udfordringen er størst. Jeg har altid syntes, at det var superspændende at arbejde med tal samtidigt med. Da jeg var færdig med uddannelsen, stod jeg reelt overfor et valg mellem enten at analysere virksomheder eller påvirke virksomheder. Jeg var rimelig afklaret med, at jeg hellere ville ud i en virksomhed og være med til at drive den frem for at sidde i et job i den finansielle sektor og analysere dem.«

2. Hvordan er du nået hertil?

»Jeg har altid søgt hen, hvor udfordringen er størst og derfor været ambitiøs med de ting jeg har været involveret i. Jeg har haft stor fokus på at de ting, jeg og de teams, jeg har haft, har lavet, har været af god kvalitet. Og så har jeg prioriteret at bruge den tid, det kræver. Jeg har ikke haft en femårsplan for min karriere, men har altid søgt de opgaver, som kan udfordre mig. Jeg har været proaktiv med at spørge til, om jeg kan bidrage i forskellige projekter.«

3. Hvilke resultater har skabt? Hvad er du mest stolt af? Hvad er du mindst stolt af?

»Jeg er ikke så god til at se det selv – det er få resultater, man skaber alene. Jeg har bidraget til at skabe transparens og dermed tillid til økonomien, hvilket har givet et grundlag for at kunne optimere forretningen og reducere omkostningsniveauet i TDC. Og i visse tilfælde set nogle muligheder før andre. Ligesom jeg har været en del af forhandlingsteamet i forbindelse med outscourcingcases og er kommet i mål med dem. Det har gjort en forskel i forhold til TDCs udvikling.«

»Jeg har været mindst stolt af situationer, hvor vi i finans ikke har fået forretningen ordentligt involveret i en proces, der påvirker dem. Det er ikke godt for samarbejdet, og der er en risiko for, at vi i en sådan situation ikke får skabt det rette grundlag for evt. beslutninger.«

4. Hvordan er du som leder? Stærke og svage sider?

»Jeg har et stort drive, er resultatorienteret og motiveres af udfordringer. Jeg ønsker kvalitet og præcision og er meget selvdisciplineret og opmærksom på detaljer. Og så bryder jeg mig ikke om overraskelser og risici – jeg vil helst være i kontrol.«

»Jeg er god til at sparre med og sikre fremdrift. Jeg deler meget med mine ledere og forventer, at ledelse går både op og går ned. Det er vigtigt for mig at vide, at jeg både får de gode og de dårlige ting at vide. Hvis noget ikke går, som det skal, er det bedre at få det ud af verden med det samme.«

»Min svage side er, at jeg fortsat skal arbejde med at uddelegere opgaver og slippe kontrollen. En gang i mellem kan jeg godt fordybe mig og kommer for langt ned i detaljen, hvor jeg har rigtig gode folk til at løse opgaverne.«

Christina Nielsen, vicekoncerndirektør, DLG

Artiklen fortsætter under billedet
Christina Nielsen

»Jeg har aldrig haft en karriereplan med klare mål, men arbejder hårdt og har en ydmyg tilgang til opgaverne«

1. Hvorfor har du valgt finans?

»Jeg har altid haft en præference for matematiske fag, men det skulle heller ikke være alt for nørdet, og derfor faldt valget på finansområdet. Jeg begyndte som revisorelev hos Deloitte som 20-årig. Hvis man dengang havde spurgt mig, om jeg ville ende som statsautoriseret revisor, ville jeg have svaret nej; jeg har aldrig haft en karriereplan med klare mål.«

»Som revisorelev var jeg deltidsstuderende. Det vil sige, at jeg ikke var særlig gammel, da jeg fik mine egne kunder. Jeg har derfor haft tid til at lære virksomhederne og håndværket at kende. Jeg synes stadig om regnskabsfaget, men det er ikke det at sætte sig ind i ny lovgivning, der tænder mig. Det er mere det at være med i de forandringsprocesser, der vedrører finansområdet.«

2. Hvordan er du nået hertil?

»Jeg har haft en meget ydmyg tilgang til opgaverne og til folk omkring mig. Der er ingen tvivl om, at tilbuddet om at blive vicekoncerndirektør her i DLG også gik på min person og ikke kun mine faglige egenskaber. Generelt, når jeg kaster mig ind i noget, arbejder jeg hårdt og stræber efter at gøre det bedst muligt, og det har naturligvis også en betydning.«

3. Hvilke resultater har skabt? Hvad er du mest stolt af? Hvad er du mindst stolt af?

»Jeg fokuserer ikke så meget på historiske resultater. Jeg ser mere på, hvad jeg vil nu og i fremtiden. Min største succes i mit nuværende job er, at jeg bliver involveret i rigtig mange væsentlige beslutninger, samtidig med at vi har fået kickstartet en transformation af økonomifunktionen.«

»Det, jeg er mindst stolt af, er de situationer, hvor jeg i en presset hverdag går på kompromis med, hvordan jeg gerne vil gøre tingene. Evnen til at prioritere, og det at trives med travlhed, skal også læres. Man skal sørge for at finde en balance, så man kan være på den måde, man gerne vil være, samtidig med at opgaverne bliver løst.«

4. Hvordan er du som leder? Stærke og svage sider?

»Jeg har en mellemledergruppe på fire personer, og hele afdelingen er samlet på 35 personer. Jeg stiller store krav til mig selv, og det gør jeg også til andre. Det er på godt og ondt. Jeg kommunikerer ærligt uanset om det er til medarbejdere eller andre. Alle får mest ud af ærlig feedback. Der skal ikke puttes med tingene.«

»Min primære udfordring som leder er, at jeg ikke altid er så tålmodig. Jeg mener dog, at jeg har fundet balancen, når det kommer til at være ambitiøs på andres vegne. Det er noget, som jeg har arbejdet med.«

Martin Nørtkjær Larsen, chef for finansiel planlægning og analyse, APM

Artiklen fortsætter under billedet
Martin

»En CFOs opgave er at formidle virksomhedens finansielle status og den kommende periodes udfordringer i et sprog som alle forstår«

1. Hvorfor har du valgt finans?

»Det er altid faldet mig nemt at arbejde med tal og at kunne læse betydningen af og sammenhængen mellem tallene. Jeg startede på polit-studiet, og tog senere til England for at læse en master i Finance and Economics for at få en balance mellem det forretningsmæssige og det samfundsrelaterede. Polit-studiet er meget teoretisk, og jeg synes, at det er spændende med noget, som er mere »hands on«.«

»Så da jeg var færdiguddannet og efter et studiejob i bankverdenen vægtede det højt at komme ind i en virksomhed, hvor jeg kunne være med til at skabe noget.«

2. Hvordan er du nået hertil?

»Jeg har haft en spændende karriere i Mærsk. Her fik jeg hurtigt ansvar for egne projekter, og et år i USA gav en god ballast. Jeg kom tilbage fra USA lige før finanskrisen, hvilket var en meget spændende periode at sidde med finansiering og likviditetsstyring. Efter en årrække i Gruppen, valgte jeg at søge efter et mere operationelt job, hvilket jeg fik som CFO i datterselskabet Maersk Supply Service, hvor jeg var i små tre år.«

3. Hvilke resultater har skabt? Hvad er du mest stolt af? Hvad er du mindst stolt af?

»Det var sjovt at være med til at udstede den første virksomhedsobligation for Maersk i 2009. Det gjorde finansieringskilderne mere diversificerede og dermed Gruppen mindre afhængig af finansiering fra bankerne. I Maersk Supply Service var det mest positive, at jeg fik den finansielle funktion, som tidligere var en mere klassisk bogholderifunktion, mere integreret i beslutningsprocesserne.«

»Det sværeste har været implementeringen af et nyt IT-system. Det er generelt udfordrende og tager typisk længere tid en forventet, og man skal ikke undervurdere kravet til forandring i organisationen. Det er forandringen, som er svær. Typisk er IT mest vellidt, lige inden man beslutter at skifte det ud, så man skal have overbevist organisationen om, hvorfor der er behov for forandring og tydeliggøre gevinsterne ved det.«

4. Hvordan er du som leder? Stærke og svage sider?

»Jeg arbejder ud fra en tese om, at kommunikation og tillid er nøglen til at skabe resultater. En CFOs opgave er at formidle virksomhedens finansielle status og den kommende periodes udfordringer, i et sprog som alle i organisationen forstår og kan relatere til. Det skal ikke bare være en afrapportering, men en fortælling om, hvor vi skal hen, og kan forstås af alle – både medarbejderne på hoved-kontoret og ombord på vores skibe.«

»Et af mine større udviklingspotentialer er at udvise tålmodighed. Når man sidder til møder og bare udstikker retningen selv, mister man hurtigt medarbejderne. Derfor har jeg lært, at jeg nogle gange må sidde på hænderne og at lade processen køre uden mine input. For hvis man ikke gør det, så risikerer man at kortslutte processen og dette medfører oftest tab af engagement hos involverede parter.«

Business TV: Mød de tre CFO-stjerner

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen