Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Lad altid mistænkte medarbejdere forklare sig

313240559.jpg
Foto fra Iris: Hvad gør man, når en medarbejder stjæler?

Hvis man som leder mistænker en medarbejder for at stjæle, skal medarbejderen altid have mulighed for at give sin version af sagen.

I sidste uge på business.dk var butikschefen Tina i et dilemma. Hendes mangeårige medarbejder Grethe har taget en bolle til ni kroner uden at betale for den. Tina er ret sikker på, at Grethe ikke har haft til hensigt at stjæle, men ifølge butikskædens interne retningslinjer skal medarbejdere bortvises ved tyveri - uanset hvad.

»Hvis man som butikskæde håndhæver retningslinjerne til punkt og prikke og for eksempel bortviser en medarbejder, der er kommet til at snuppe en bolle, så handler det om, at man ikke vil legitimere den slags
opførsel. Man er bange for, at der skabes en kultur for, at det er i orden at tage lidt, siger advokat hos Lederne Malene Saaby.

347112419.jpg


Det kan ikke udelukkes, at der er juridisk grundlag for en bortvisning. Imidlertid vil løsning nummer to – at give en skriftlig advarsel – bestemt være at foretrække, mener advokaten.

»Grethe er en værdsat og stabil medarbejder, og derfor kan jeg godt forstå, at Tina ikke er glad for at skulle afskedige hende. Hvis hun vælger at nøjes med at give en skriftlig advarsel, skal hun dog afstemme det med den øverste ledelse. Ellers risikerer hun, at det rammer hende selv, at hun ikke har fulgt de interne retningslinjer,« forklarer Malene Saaby.

Hun understreger, at det i situationer som denne er meget vigtigt at lade medarbejderen komme til orde: »Der kan jo være tilfælde, hvor der er tale om en misforståelse, og så vil en bortvisning være uberettiget og
højst sandsynligt koste arbejdsgiveren en retssag,« påpeger Malene Saaby.

322050671.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen