Berlingske Business

Kvindenetværk virker ikke

Nina Smith
Nina Smith er nyt bestyrelsesmedlem i Carlsberg. Interview om hendes syn på danskernes mandschauvinisme og mangel på kvindelige ledere. Foto:

Erhvervseliten er domineret af mænd. Der er så få kvinder, at der ikke er et reelt kvindenetværk, og dem der er, virker alligevel ikke, mener professor.

Der er så få af dem, at man skulle tro, de gerne vil lokke flere ind i den lille, eksklusive klub. Men klubben tæller endnu kun 14 ud af de 170 personer, der udgør Danmarks øverste magtelite trods både debatter og kvotesnak, for kvinderne på toppen gør nærmest intet for, at nye kvinder kan komme ind i inderkredsen.

Kvinderne i magtelitens centrum er faktisk knap forbundet til hinanden, og et nyt forskningsprojekt, lavet af sociologer fra Københavns Universitet, viser, at kvinderne er dårlige til at støtte hinanden, og at det lille antal betyder, der ikke er noget reelt kvindenetværk, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten torsdag.

De kvinder, der er på toppen, forsøger ikke at selv at danne et netværk, fortæller sociolog Christoph Ellersgaard, en af sociologerne bag forskningsprojektet. Og der er noget om snakken, bekræfter en af magtelitens få kvinder, professor ved Aarhus Universitet Nina Smith.

Hun sidder selv i bestyrelser i flere større virksomheder og har fået tilbud fra mange C20-selskaber. Og hun er selv aktiv for at få flere kvinder ind i de bestyrelser og råd hun sidder i, men faktisk siger Nina Smith til Jyllands-Posten, at hun ikke orker kvindenetværk.

Ifølge sociologerne er ikke en af kvinderne i erhvervslivets top med i disse netværk, og Nina Smith forklarer, at det er fordi, kvindenetværk alligevel ikke virker.

»Det kan godt være, de gør noget godt for nogle, men jeg tror ikke på, at de hjælper kvinderne på vej,« siger hun til Jyllands-Posten.

For det kan tilmed være svært at finde kvalificerede kvinder, som også er villige til at stille op, og selvom der er velvilje, oplever Nina Smith også, at mange kvinder takker nej, for eksempel med undskyldningen om, at de ikke har tid på grund af småbørn.

De undskyldninger ville mænd ikke komme med, siger hun, og faktisk skal kvinderne opføre sig lidt mere mandigt og distancere sig fra andre kvinder og kvindelige værdier, for at få respekt. En observering der stemmer overens med sociologernes analyse.

»Hvis kvinden vil have succes, skal hun snarere gøre som Margaret Thatcher. Hun sad som eneste kvinde i sin regering, og hun sagde: Vi behøver ikke flere kvinder, se på mig, det går godt!« siger Nina Smith til Jyllands-Posten.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen