Berlingske Business
17:42

Kvindelig eksportchef blev testet: »Kvinder er til for at producere børn!«

Co-worker touching woman's butt

»Sidst på aftenen er der mænd, som synes, de skal nive én i bagdelen, hvilket er yderst pinligt med en mandlige kollega, man kender.« Kvindelig eksportchef rapporterer om sexisme og sexchikane i et mandsdomineret miljø

En undersøgelse foretaget af Berlingske viser, at en tredjedel af business-kvinder i Danmark er udsat for sexisme eller sexchikane i deres karriere. Berlingske har talt med en mangeårig kvindelig eksportchef om hendes oplevelser. Hun ønsker at være anonym, men Berlingske kender hendes identitet. Her er hendes fortælling:

»I mit job som marketingchef i en dansk virksomhed var jeg for nogle år siden til møde hos en stor asiatisk distributør. Til en traditionel forretningsmiddag med den øverste chef, hans team og min egen mandlige area manager forklarede jeg vores nye globale strategi. Jeg foreslog , hvem de kunne hyre, snakkede merchandising, hvilke butiks-locations vi valgte i andre asiatiske lande osv.

Så fik han pludselig lyst til at teste mig og sagde: - You talk a lot! Interesting! Women here don’t talk much. They don’t really work. Women are mostly for reproductive purposes!«

Så tænkte jeg - jeg kan rejse mig op og gå, jeg kan skælde ham ud, eller jeg kan bare »opfatte det« som en joke. Jeg valgte det sidste:

»It’s interesting you say that. In Denmark we have a queen as head of state, our head of the Danish National Bank is a woman, and our head of police is a women. So now I come to think of it, we have a lot in common. Because in Danmark men are also mainly for reproductive purposes!«

Businessman Working Dashboard Strategy Research Concept

Der blev helt stille i lokalet et øjeblik, og min kollega holdt vejret. Men så sagde den koreanske topchef endelig skål, og så grinede alle.

Det sker også til diverse erhvervsmiddage, drinks og firmalanceringer, messer etc., at der sidst på aftenen er mænd, der synes, at de kan være mere end nærgående og f.eks. pludselig nive en i bagdelen. Når man beder dem om at lade være – hvilket ofte er yderst pinligt med en mandlig kollega man kender - så er man bare »sippet« og »forstår ikke en kompliment«!

Der er også utallige historier om badning på firmature, besøg i Den blå Lagune på Island, obligatoriske sauna-ture etc. Disse ting er lette og sjove for mændene, men når man som ung kvinde kommer trippende i sin bikini, er det bare ikke særlig sjovt at være så afklædt med kolleger og ej heller særlig rart at se sin chef med bar ølmave og samtidig skulle stå og konversere om strategier, prisstigninger, forfremmelser og den slags. Det er ret uværdigt.

Jeg har samtidig også set en del »pool aktiviteter« der endte med firma-affærer på kryds og tværs…hvilket ikke giver det bedste arbejdsmiljø. En medejer bad mig endda en gang direkte at »hyre nogle kønnere kvinder i min afdeling!«, siden han jo var ejeren af virksomheden, var der ingen at klage til.

Hands of mother and child outdoor closeup. Mother holds hand of

Der er mange team building-aktiviteter baseret på fysiske udfordringer af denne art. Jeg var en gang til et europæisk møde, hvor jeg var den eneste kvindelige direktør, og midt i vores eksportmøde skulle vi pludselig som en overraskelse rejse os og gå udenfor hotellet til en sø, og her skulle vi så hoppe i våddragter og stå på vandski. Egentlig en ret sjov ide, men alle mændene strippede bare på stedet og stod i boksershorts og tog våddragterne på … der var ingen træer at gemme sig bag, og det er bare ikke helt det samme at afklæde sig til bare blondeundertøj, så jeg ventede, til de var ude på vandet og træk hurtigt i dragten for at følge trop.

Der fortælles mange platte og lumre jokes, der virkelig er under bæltestedet, og fordi erhvervsgrupper ofte hovedsagelig består af mænd, så er der ingen, der opdager, at man ikke synes det er sjovt. Hvis man verbaliserer, at man synes det er plat og gerne vil have en anden tone, så ses man ned på og får at vide at man »blot skal forstå gruppedynamikken«.

Kunder joker på samme vis, og her er det endnu sværere at sige fra. Ytrer man bekymring, så får en mand jo blot ansvaret for denne kunde næste gang. Målet burde dog i stedet være at modernisere hele tankegangen og opførslen i erhvervslivet, så man respekterer alle parter.

Billede

For når man er til et erhvervsarrangement eller i et netværk, så kan man jo ikke bare forlade scenen  eller skifte sidemand under en middag eller på et fly på vej til en større konference. Hvad folk laver og siger, når de har fri eller er til privat mandejulefrokost er noget andet, for her kan man i privat regi vælge folk til og fra.

Da jeg som regionschef en gang skulle præsentere vores tre-års budgetplaner for en hundrede procent mandlig global bestyrelse og kom ind i lokalet fyldt med selvtillid og en meget velforberedt præsentation, fik jeg blot at vide at »det var dejligt endelig at have en kvinde på agendaen og at det virkelige var en fantastisk kjole jeg havde på!«

Jeg følte ikke, at denne velkomst var særlig passende – så jeg svarede igen til bestyrelsesformanden at det »virkelig også var et sexet slips han selv havde på«. Alle mændene måbede af min kommentar, men kunne pludselig godt se at undertonen havde været forkert. Hvis man ikke gør folk opmærksomme på problemet, så ændrer det sig ikke.

Ret tidligt i min karriere tog jeg til en seriøs kundefrokost, hvor vi skulle forhandle en vigtig aftale på plads. Frokosten var på et kendt hotel, og da vi var nået til kaffen, fortalte min modpart mig uden at fortrække en mine, at han også lige havde booket et hotelværelse hvor vi kunne afslutte mødet og viste mig nøglen!! Da jeg chokeret afslog, lod han blot som om det hele var en joke.

Hvordan man efterfølgende håndterer sådan en situationen overfor sine kollegaer er også pinlig, når man klart helst helt vil undgå kunden fremover. Den slags føles næsten som mental voldtægt.

business

Alkohol er ofte også en hoved-ingrediens i arbejdsmiddage og netværksmiddage, hvor det kan ende i platte druksange og sjofle jokes. Det samme sker, når man som ene kvinde deltager på en jagt.

Allerværst er det dog, når man også pludselig oplever »professionelle kvinder« blande sig udefra, og man skal se sine gifte mandlige chefer og kollegaer i øjnene senere. Det er svært at bevare respekten og at synes, de fortsat er troværdige. Ofte virker det egentlig lidt som om, nogle forretningsmænd glæder sig til at drikke og feste eller afreagerer maksimalt, når de er væk fra deres hjem og familier, hvorimod man tit ser karrierekvinderne ringe hjem og sige godnat til deres børn med skyld i stemmen etc. Alkoholindtaget er i hvert fald noget anderledes fordelt mellem kønnene. Dog skal der jo altid to sider til firmaaffærerne!

Jeg har solgt smykker, hvor jeg har været ude for, at en arabisk rigmand midt i præsentationen af kollektionen sendte vagterne hjem fra paladset i Mellemøsten, fordi han ville have mig med i købet. Jeg kom med en kostbar fransk kollektion, jeg skulle vise ham, så klappede han i hænderne og signalerede til vagterne, der stod med maskingeværer, at de skulle gå - den måtte jeg så ud af hurtigst muligt. Det var ellers helt normalt, at alle de mandlige smykkerepræsentanter altid tog til de private paladser for at sælge til disse individer. Jeg fokuserede derefter mere på prinsesserne!

xx

Jo længere man kommer i sin karriere som kvinde, jo flere underlige situationer kommer man ud for og bliver dermed hen ad vejen en smule immun overfor disse tilnærmelser og klamme jokes. Men samtidig hører man jo desværre om lignende chikane fra de kvinder, man selv kommer til at lede i sine teams, og det har været på tværs af alle aldre, niveauer og nationaliteter. Hvis man direkte overhører situationen, griber man selvfølgelig ind som chef for at beskytte sine kvindelige medarbejdere. Men når det f.eks. bliver via de sociale medier og personlige beskeder mere direkte til den ansatte fra eksterne forretningsmænd, er det desværre meget sværere.

Erhvervslivet er stadig både i Danmark og globalt »a man's world«, og jeg har bestemt også mødt en hel hær af fantastisk dygtige mandlige kollegaer, kontakter, mentorer, kunder og leverandører på min karrierevej, som jeg har dyb respekt for. Jeg ville blot ønske at flere af disse mænd, som jo heldigvis er flertallet, ville få de andre upassende urmænd til at opføre sig ordentligt og respektfuldt, eller som konsekvens simpelthen fyre dem! Det svarer lidt til at det er faren i huset, der tvinger den fulde pinlige onkel til at tage en tidlig taxa hjem fra familiejulefrokosten!

Mændene siger - vi har jo behov for den der urgamle flokmentalitet rundt om bålet. Den der specielle bonding mellem mænd. De ti-tyve procent kvinder, der pt. kommer til tops forstyrrer på en eller anden måde det samvær. Men alle bør jo bare opføre sig ordentligt. Hvis vi ikke snart begynder at få  løst det her, så kan virksomhederne ikke holde på de veluddannede kvinder. Mit helt simple råd til forretningsmænd, der stadig i 2016 er uforstående overfor, at dette overhoved kan være et problem, er at de blot skal overveje, hvad de ville synes, hvis det gik ud over deres egen datter, søster eller kone i deres job!

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal RB PLUS 750 millio

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen