Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Kvartetten, der sprængtes

Inden for en generation er dette mønster sprængt. I dag har ægtefællerne ofte

ligeværdige, videregående uddannelser, og de arbejder begge hårdt for at holde sig på karrierestigens øvre

trin.


Hvad gør man i den situation for at få arbejds - og familieliv til at hænge sammen? Det er dét,

denne bog handler om.


Og situationen er sårbar. Ægteskabet som den sikre havn er afløst af havnerundfart,

skilsmissetallet har været støt stigende i en årrække og familiebegrebet rummer nu også eneforsørgere,

familier uden børn og familier, hvor børnene ikke mere bor hjemme.


I mange ægteskaber slider det stressende

arbejde, de lange arbejdsdage og det meget hjemmearbejde på familielivet, og mange føler, at de har for lidt tid til

hinanden, når også fritidslivet overfyldes med tilbud.


De to redaktører og de fire bidragydere er herefter

inde på, hvad der kan gøres ved problemet i en tid, hvor fleksibilitet præger dagsordenen og hvor en skærpet

kamp om de kvalificerede unge må forudses, når de små årgange debuterer på arbejdsmarkedet. Det understreges

i den forbindelse kraftigt, at det er i virksomhedernes egen interesse gennem "familievenlighed" (skrækkeligt ord)

at søge at kreere "den optimale medarbejder". Dette udmøntes bl.a. i det rummelige begreb "socialt ansvar",

som danske virksomheder ikke synes voldsomt optaget af. Men det fremhæves også, at "medarbejderne hverken kan løbe

fra eller fratages ansvaret for egen situation og udvikling".


Men vi kan ikke separere livet i virksomheden fra de andre

felter af medarbejdernes liv. Og Agi Csonka trækker det hårdt op: "Faktum er, at små-børnsfamilier arbejder

mere end folk med store eller ingen børn. At veluddannede småbørnsforældre arbejder mere end andre småbørnsforældre,

og at veluddannede småbørnsforældre med et varieret, selvstændigt og udviklende arbejde arbejder mere end

alle andre.".


Det er hårde ord, og man føler sig først lidt beroliget, når man senere læser

om en undersøgelse, hvoraf det fremgår, at "mødrenes beskæftigelse ikke har nogen påviselig negativ

effekt på børnenes udvikling, f.eks. begavelsesmæssigt, med hensyn til præstationer i skolen eller mere generel tilpasning".


Men

hvad kan der gøres for at få arbejds- og familieliv til at hænge noget bedre sammen? Måske bør man

over et arbejdsliv have flere forskellige arbejdstider, således at familiesituationen (ugift, gift, gravid, fødsel, småbørn,

teenager, børnebørn, senior) afgør arbejdstidens længde. I hvert tilfælde synes bogen klar i sin

fremhævelse af, at "8-16 syndromet" med samme arbejdstid livet igennem ligger på sottesengen.


I hele denne

diskussion er det væsentligt - og vederkvægende - at læse, hvad virksomheder som Novozymes og PLS Rambøll

konkret har gjort for at skabe medarbejdertilfredshed og -engagement gennem en konkret formuleret "familievenlighed". Her

kan man læse sig til gode råd, der direkte kan anvendes i den enkelte virksomhed.


Der advares - korrekt -mod, at

virksomhederne kaster sig over sociale ordninger som børnepasning, der passer dårligt med den stigende tendens til at

skifte arbejdsplads.


Det er naturligvis svært at få et sammenhængende "flow" i en bog med seks forfattere,

der skriver over samme emne. Ofte citeres den samme forfatter igen og igen (Richard Sennett).


Ind imellem kunne man også

ønske sig en lidt mere direkte drøftelse af dét, man er kommer efter: Hvordan får vi - i en splittet tid

- arbejds-og familieliv til at fungere bedre?


Men bogen rummer væsentlige udsagn om et tema, der vil præge og plage virksomhederne

i de kommende år. Og som skal løses.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen