Berlingske Business

Kunsten at tage en beslutning og stå fast

streng
Foto: Iris

Som ung førstegangsleder kræver det mod at udfordre kommandovejen.

Maria fra sidste uges ledelsesdilemma føler sig usikker og alene, da hun som butikschef uden synderlig erfaring ikke kan få fat i sin distriktschef. Hun vil gerne afskedige en medarbejder, der ikke overholder vagtplanerne. Men aftalen med distriktschefen er, at den slags skal vendes med ham først.

Se dilemmaet her:

aaa

Situationen er ikke ukendt for ledelsesrådgiver hos Lederne, Flemming Andersen:

»Det er desværre en situation, vi ofte møder i visse brancher, hvor distanceledelse er udbredt. Maria har kun sporadisk kontakt til sin chef, og det gør hende sårbar som ny leder«, forklarer Flemming Andersen.

I Marias tilfælde mener Flemming Andersen, at det dybereliggende problem er, at Maria ikke har fået nok ledelsesinstruktion, og at hendes ledelsesrum er alt for snævert.

»Som butikschef er det uholdbart, at hun ikke kan træffe en beslutning om sit personale uden at ”få lov” af distriktschefen. Derfor ville jeg råde Maria til at tage beslutningen og stå på mål for den efterfølgende«, siger Flemming Andersen.

Ugens dilemma 26.08.2015

Ledelsesrådgiveren oplever, at det for især unge og uerfarne ledere kan føles grænseoverskridende at udfordre den kommandovej, der er blevet udstukket. Men autoritetstroen kan gøre det umuligt at agere som leder.

»Helt enkelt mener jeg, at Maria skal afskedige den medarbejder, der på trods af en skriftlig påtale stadig ikke overholder vagtplanen. Hun skal dernæst meddele sin distriktschef på mail, at da hun ikke har hørt fra ham, har hun truffet beslutning om afskedigelsen«, siger Flemming Andersen, der altså anbefaler løsning nummer to.

Ugens dilemma 19.08

På længere sigt opfordrer ledelsesrådgiveren til, at butikschefen og distriktschefen sammen finder en måde at samarbejde på:

»Marias chef må udvise tillid til, at han har valgt den rigtige leder i Maria – og at hun kan træffe de rigtige og nødvendige beslutninger. Situationen kan på den måde blive første skridt på vejen til, at Maria udvikler sig og for alvor træder i karakter som leder.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen