Berlingske Business

Kunsten at slappe af og lave ingenting i vinterferien

331893401.jpg
»Som leder tror jeg, at det er uhyre vigtigt, at man husker at have fokus på, at man har behov for en gang imellem at trække stikket og koble helt fra.« siger Vibeke Skytte

Aktiv ferie med ski under fødderne på løjperne i Alperne, storbyferie i Paris eller strand og vand på et eksotisk sted med garanti for sol. Mulig­hederne er mange, når store dele af familien Danmark i disse uger pakker kufferterne og tager på vinterferie. Nu skal der kobles af, og hjernen skal have et velfortjent hvil. Men for mange er det ikke altid så nemt, som det lyder.

Når jeg fra tid til anden får fortalt, hvad mine venner og arbejdskolleger laver, når de kommer hjem fra arbejde, i weekenden eller i deres ferier, kan jeg næsten få sved på panden af bare at høre dem fortælle om deres aktiviteter. Det er ofte et tæt pakket program med alt fra socialt samvær, diverse projekter i hus og have til aktiv deltagelse i børnenes fritidsaktiviteter. Derudover er der selvfølgelig også tid til selv at dyrke motion og til at se et par afsnit af favoritserien for bare at nævne noget af det, som time, dage og uger går med. Og for så vidt angår ferierne, er der ofte mere brug for ferie i tiden efter, end da familien drog afsted!

repo1

Jeg kan sagtens genkende ovennævnte, og jeg må indrømme, at min fritid også indimellem kan være en smule hektisk, for som mange andre vil jeg også gerne opleve noget og have følelsen, at jeg har et aktivt liv, hvor der er plads til det hele. Men hvis jeg skal lytte til den sunde fornuft, vil det måske ind imellem være klogere at tage det lidt mere med ro. Hvorfor egentlig ikke holde en weekend, en hverdagsaften eller en ferie, hvor fokus bare er på at slappe af og gøre absolut ingenting?

I de senere år har der været meget fokus på den fortravlede hverdag, som mange, især unge børnefamilier lider under. En travl arbejdsdag, hvor vi har ambitioner om at skulle nå det hele og meget ofte uden at tænke på, at både vores krop og hjerne rent faktisk har behov for at slappe af og lave ingenting. Hektiske dage og manglende afslapning og ro kan føre til en tilstand af stress, som kan øge risikoen for alvorlige følgesygdomme. Alene det bør være en god grund til at stoppe op og overveje, om vi nu også prioriterer rigtigt.

Som leder tror jeg, at det er uhyre vigtigt, at man husker at have fokus på, at man har behov for en gang imellem at trække stikket og koble helt fra. I hverdagen er hjernen og kroppen på hårdt arbejde – og mange gange på overarbejde. Som leder har man ofte ikke bare én opgave i gang, men rigtigt mange opgaver. Det kræver både energi og opmærksomhed, hvis man skal være 100 procent skarp. For at være det er det derfor også nødvendigt at få et tiltrængt hvil og få ro på, inden nye opgaver lander på skrivebordet.

10BUSBirgitte-Mogensen-1449.jpg

At være leder er en livsstil. Derfor stopper tanker, ideer og andre opgaver fra hverdagen ikke, bare fordi man forlader arbejdspladsen. Ydermere er ledere meget ofte online og tilgængelige stort set døgnet rundt, hvilket ikke giver tid til mange pauser og således heller ikke i ferier. Det er en del af det af være leder, og det har mange ledere det rigtigt fint med – og det har jeg også selv. Jeg er sikker på, at det godt kan fungere, hvis man bare lige husker, at der altså skal være huller i kalenderen engang imellem til at slappe helt af.

Jeg er ikke selv den bedste rollemodel, men jeg er blevet mere bevidst om effekten af at kunne slappe af, og i mine ferier går jeg ikke rundt med dårlig samvittighed over det, jeg ikke når. Jeg nyder faktisk i perioder bare at slappe af og lave ingenting. Jeg kan mærke, at det er med til at lade batterierne op. Men jeg kan som mange andre sagtens blive meget bedre. Det kræver uddannelse at arbejde, men måske skal man også efteruddannes i kunsten at slappe af!

God vinterferie!

15BUSLars-Vinge-Frederiks#2.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen