Berlingske Business

Kunsten at lede opad med overbevisning

aaa
Foto:

En ny direktør skal overbevises om, at han har brug for pressetræning, selvom han selv synes, han er verdensmester i mediehåndtering.

En nyansat direktør i et forsikringsselskab afviste i sidste uges ledelsesdilemma at modtage pressetræning og satte dermed kommunikationschefen i et dilemma. For hvordan får man én, der står højere i magthierarkiet til at makke ret?

Læs sidste uges dilemma her.

Rådgivningschef Niels Henriksen synes, at udfordringen er til at få øje på:

»Kommunikationschefen i dilemmaet kan måske være fristet til at lade den nye direktør sejle sin egen sø. Hvis han ikke ønsker at tage imod gode råd om mediehåndtering, kan han jo lære det på den hårde måde i stedet,« forklarer Niels Henriksen, som dog kraftigt fraråder den fremgangsmåde:

»For det er en taktik, der kan ramme som en boomerang. Kommunikationschefen sidder inde med en viden om, at direktøren måske ikke er så skarp til pressehåndtering, som han foregiver. Det bevidner en række videoklip, han har fundet på nettet. Så hvis den nye direktør dummer sig i medierne og skader selskabet, får kommunikationschefen et medansvar for miseren,« forklarer Niels Henriksen.

Asian female manager addressing workers in open plan office

Derfor er der ingen vej udenom for forsikringsselskabets kommunikationschef. For selskabets skyld må han få det nyansatte medlem af direktionen i tale. Niels Henriksen anbefaler, at kommunikationschefen i første omgang spørger direktøren, om han har fået feedback på de konkrete tv-interviews, han har fundet på nettet.

»Måske har direktøren faktisk lært noget af sin erfaring med interviews, der gik dårligt. Han har måske oven i købet modtaget medietræning efterfølgende. Det ved kommunikationschefen på den nye arbejdsplads dybest set ikke,« siger Niels Henriksen, der altså anbefaler løsning nummer et.

Asian female manager addressing workers in open plan office

Niels Henriksen fortæller, at det altid er nyttigt at bruge fakta, når man skal lede opad. I dette tilfælde kan kommunikationschefen for eksempel give udtryk for, at direktøren fik nogle urimelige spørgsmål i det gamle tv-interview for på den måde at komme ind på, hvad man kan gøre ved det, når man står i en svær interviewsituation.

»Det vigtigste er, at både kommunikationschefen og direktøren er på det rene med, at de begge er ansat til at varetage forsikringsselskabets interesser bedst muligt. Hensynet til virksomheden må gå frem for en direktørs selvtilstrækkelighed og en kommunikationschefs umiddelbare irritation over at blive afvist,« siger Niels Henriksen. 

Young businessman in car

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen