Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Kunsten at få ledertalenterne med sig

ledelse
Portræt af de fire skribenter i Berlingske Business Søndag Merete Wedell-Wedellsborg, Alfred Josefsen, Stephen Bruyant-Langer og Charlotte Mandrup. Foto:

Ledertalenter er generelt mere ego-drevne og kan ikke udstå tanken om selv at lade sig lede. Derfor er det vigtigt, at de ved, at du stoler på dem og står bag dem.

For et par uger siden deltog jeg på Berlingskes Talent 100-konference. Et meget besøgt, energisk og inspirerende arrangement, hvor talenterne var midtpunkt i spændende diskussioner om karriere. Det optager i sagens natur mange af talenterne, hvordan de lander i et attraktivt lederjob.
Men der var én ting, vi ikke fik drøftet. Det er et tema, jeg ofte støder på i min praksis. Og det er i virkeligheden lidt af et paradoks:

Mange ledertalenter kan ikke udstå tanken om selv at lade sig lede.

De forventer følgeskab af andre, men er ofte selv lidt ukomfortable i forhold til at udvise for meget af det. Det kan føles lidt forkert at indordne sig under en retning, andre har sat.

23

Det er måske ikke overraskende: Ledertalenter har et større behov for autonomi. Ledertalenter er generelt mere ego-drevne og har ofte en større dosis dominans i deres personlighed. Og er man sådan indrettet, kan følgeskab have en bismag af underdanighed og i værste fald føles uværdigt.

Evnen til at få talenter med sig er mere kunst end håndværk. Altså sådan virkelig med sig, så de holder ved, selv om dagene bliver konfliktfyldte og sure, selv om der kommer andre fristelser og tilbud undervejs, selv om resultaterne udebliver – og selv om indsatsen kan koste mere end de står til at vinde.

Jo højere op i hierarkiet, du kommer, desto vigtigere bliver evnen til at mobilisere andre ledere og talenter – særligt når du ikke har den formelle magt over dem, som f.eks. i politik, i NGOer og i bevægelser.

Jo større ting, du drømmer om at udrette, desto mere afhængig er du af andres ledelseskraft og andres talent. Intet følgeskab, ingen reel slagstyrke.

fa

Rob Goffee og Gareth Jones fra London Business School har formuleret udfordringen mere spidst end de fleste: Hvorfor skulle nogen dog lade sig lede af dig? Når det gælder talenter bliver spørgsmålet endnu spidsere:

Hvorfor skulle et stærkt, selvstændig og kompetent leder­talent dog lade sig lede af dig?

Det spørgsmål synes endnu vigtigere nu: De nye leder­generationer mere anti-autoritære end nogensinde – måske fordi de er generelt er dygtigere, eller fordi de har rigeligt af alternativer.

Samtidig er tiderne ved at blive bedre: Valg­plakaterne lover, at vi står på tærsklen til et opsving.

Optimismen og virkelysten breder sig. Stemningen bliver bedre. Det bliver nemmere at skabe resultater.

Men det betyder også flere muligheder for de dygtigste ledere. Et af de hotte temaer fra den sidste højkonjunktur – kampen om talent – vil blusse op igen.

12busbog.jpg

Så den dårlige nyhed er, at hvis du bliver ved med at lede, som du har gjort de seneste fem år, kan det give bagslag. Et økonomisk gearskifte er en god anledning til at slå automatpiloten fra og give sin ledelsesstil et eftersyn.

Hvad gør udslaget for mennesker, der står med valget, om de vil følge dig eller køre deres eget løb?

Goffee og Jones peger på fire faktorer, som skaber følgeskab:

  • Autenticitet – at man kan mærke mennesket bag lederen og ved, hvad han/hun står for.
  • Fællesskab – at man oplever at høre til og bygger relationer, der rækker ud over det strengt professionelle.
  • Meningsfuldhed – at de sager, man arbejder for, er væsentlige og gør nytte.
  • Begejstring – at der er energi, virkelyst og spænding i arbejdet.

Ledertalenterne har også disse behov - og er alligevel ofte anderledes. De vil selvfølgelig gerne vide, hvem du er og hvad du står for, men det er egentlig vigtigere, at de ved, at du stoler på dem og står bag dem. De vil gerne være en del af et fællesskab, men det betyder mere, at de får plads til selv at stå i front for deres egen flok. De vil gerne arbejde for et højere formål, men de vil helst selv definere det.  De vil gerne tage del i begejstringen, men anerkendelsen tæller ofte mere.

Frank Skov

Som formel leder af talenter har du magt og kan vælge at bruge den. Men et andet paradoks er, at jo mindre du bruger magt til at skabe følgeskab, desto stærkere står du. For inderst inde har de fleste ledere allergi over for ordet ”skal”. Og kan du mobilisere andre lederes vilje og lyst er det en stærkere drivkraft end deres pligtfølelse.

Så her er tankeeksperimentet: Hvordan ville du lede uden at bruge autoriteten til at sige »du skal«?

Hvordan ville du lede, hvis talenterne var dine ligemænd? Hvad ville du gøre anderledes, hvis talenternes følgeskab var frivilligt, ikke en del af en karriereplan eller ansættelseskontrakt?

God søndag.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen