Berlingske Business

Kunst og Karriere Bar

Kunst og Karriere Bar - 1

Portræt Jeppe Hein er på få år blevet en af de mest anerkendte danske kunstnere på den internationale kunstscene. Forklaringen kan være, at den 34-årige komet ikke er bange for at være kommerciel, og så er han forbavsende positiv over for bestillingsarbejde.

Hans pandehår er kort og samlet i en strittende spids. Ansigtet er nybarberet. Under den nålestribede blazer bærer han en smart grå t-shirt. Jeppe Hein lever ikke op til slidte klicheer om ubarberede kunstnertyper med lidt til overs for personlig hygiejne. Han ligner faktisk mere en ung smart lektor fra Copenhagen Business School. Den 34-årige kunstner har da også sans for forretningssiden af karrieren. Sammen med sin stab af 15 medarbejdere omsætter forretningen “Jeppe Hein” årligt for et tocifret millionbeløb. Det præcise tal vil han dog ikke afsløre. Men ikke nok med det.

Siden 2007 har Præstø-drengen drevet den überhippe Karriere Bar i København sammen med søsteren Lærke Hein. Baren er indrettet som et stort kunstværk, hvor både danske og udenlandske kunstnere har bidraget med interiøret. Blandt andet er lamperne lavet af Olafur Eliasson, muren, der står foran barens facade, er signeret den amerikanske konceptkunstner Dan Graham, og Karrieres’ bevægelige bardisk er lavet af Hein selv.

Modsat mange andre danske kunstnere startede Jeppe Hein sin karriere i udlandet. Allerede som andenårsstuderende ved Det Kongelige Danske Kunstakademi drog han sydpå for at fortsætte studierne ved et kunstakademi i Frankfurt. Og det blev også under tyske himmelstrøg, at karrieren tog fart. Det store internationale gennembrud fik installationskunstneren med sin vandpavillonen “Action in space/Space in action”, der blev set af over to millioner gæster ved kunstbiennalen i Venedig i 2003. Siden er det kun gået en vej for Jeppe Hein. Frem. Hans værker er blevet udstillet og indkøbt af nogle af de førende museer i verden, som Centre Pompidou i Paris og Museum of Contemporary Art i Los Angeles.

Stor forretning

Da jeg sidder over for Jeppe Hein på hans bar i Kødbyen på Vesterbro, kan jeg ikke lade være med at tænke, at Heins hurtige succes og stort anlagte projekter må møde skepsis i et kunstmiljø, der ofte hylder æstetisk sans frem for forretningssans.

Møder du nogen skepsis i forhold til at være en stor forretning?

“Det kan godt være, men jeg siger altid til de yngre kunstnere, som jeg underviser, at man skal hjælpe hinanden. Jeg tror meget på, at hvis man hjælper folk, lige meget om man er på vej op eller ned, så ringer de sikkert også til dig på et tidspunkt og hjælper dig. Jeg køber en masse værker af yngre kunstnere i øjeblikket for at hjælpe dem. Og jeg viser det til kuratorer og gallerister.”

“Jeg tror, at mange havde ondt i røven, da vi lavede Karriere Bar, men det var på en anden måde. Det var måske misundelse. Det var måske lidt for vildt for mange folk.”

Skal man som kunstner anno 2009 leve op til nogle særlige forestillinger om ydmyghed og en asketisk livsstil?

“Jeg ser mig selv som en totalt normal person. Jeg spiller fodbold og ser de samme tv-programmer, som alle mulige andre. Jeg har så også nogle interesser og tanker, som andre måske ikke har. Men der er lidt af begge dele. Når jeg er på Karriere Bar, så tænker jeg ikke på, at det er mit sted. Jeg synes lige så meget, at det er dit sted. På et tidspunkt havde jeg besøg af Dan Graham, og han sagde til mig, at jeg var en af de mest almindelige kunstnere, som han nogensinde havde mødt. Det tror jeg, at han mente som en kompliment.”

Hvornår har penge en ødelæggende kraft i forhold til kunsten?

“Det er svært at sige, men det ligger nok mest hos de unge kunstnere, når de ikke bliver coachet ordentligt af deres gallerist. Så kan det gå galt. Hvis din gallerist tænker mere på din karriere i starten end på penge, så kommer du meget længere. Til tider har jeg solgt værker billigere til kunstinstitutioner i Tyskland, fordi jeg vidste, at hvis jeg var der, så var jeg kunsthistorie. Museer og den slags sælger aldrig deres kunstværker. Når du er på de største museer, så tilhører man pludselig en samling, og derfor kommer der mere fokus på dig.”

Penge er muligheder

Jeppe Heins værker, der omfatter alt fra usynlige labyrinter, springvand og bevægelige bardiske, er ofte meget omkostelige affærer at opføre. Derfor er der ofte en hel del ekstra muligheder forbundet med at udstille hos store gallerier og fremtrædende museer, forklarer kunstneren:

“Hvis man har sund økonomisk baggrund som kunstner og gallerist, så kan det betyde, at man måske er mere fri i sin tankegang. Når man arbejder med et museum med en god økonomi, så er de ikke bange for at lægge flere penge i et projekt eller bruge mere tid på researchfasen, og måske er de heller ikke bange for at eksperimentere.”

Modsat hvad man kunne fristes til at tro, er Jeppe Hein glad for det, man med et værdiladet ord ville kalde “bestillingsarbejde”. Faktisk ser han det næsten som en gave.

“I Danmark er bestillingsarbejde et fy-ord. Det er fantastisk at blive fløjet hjem til en mand i Los Angeles eller Moskva og så lave noget, der skal gå i dialog med omgivelserne. Det foregår som regel sådan, at jeg kommer med nogle ideer, og så diskuterer vi, hvad der fungerer bedst. Det er nogle fantastiske rammer at arbejde inden for som kunstner. Hvis nogen siger til mig, at de gerne vil have en vandpavillon i baghaven, så vil jeg overveje det, og så vil jeg lave den stedspecifik i forhold til personens have.”

Har du ikke nogen grænser i forhold til, hvor meget en køber kan sætte rammerne for det kunststykke du skal lave?

“Nej, egentlig ikke. Det har man måske i det individuelle projekt. Hvis et reklamebureau vil bruge et af mine værker til en reklame for undertøj, så er de nødt til at spørge mig, fordi jeg har de fulde rettigheder over værket. I det tilfælde ville jeg sige nej, men det kan sagtens være, at jeg ville sige ja, hvis konteksten var den rigtige.”

Har det altid været din plan at have en international karriere?

“Nej, jeg har aldrig besluttet mig for at have et bestemt marked. Man kan ikke beslutte sig for at leve af sin kunst. Man kan håbe på det. Ambitionen skal være at lave noget fantastisk kunst, og hvis man så kan leve af det, så skal man geninvestere de penge i nye værker. Hvis det lykkes, så kan man tænke på alt det andet. Der har været et skævt fokus på Kunstakademiet i forhold til at begynde at sælge værker tidligt i sin karriere. Kunst handler ikke kun om at sælge.”

Så man skal slet ikke tænke på fortjeneste i starten?

“Jeg har aldrig gjort det. Jeg gør det lidt nu, fordi jeg ikke putter ekstremt mange penge i projekter, som jeg ikke kan se nogen umiddelbar fremtid i. Det handler om at fokusere lidt mere. De sidste fem år har jeg bare fyret den af. Jeg har måske haft arkitekter siddende som lavede nogle sindssyge tegninger, jeg ikke ville komme til at realisere før om tyve år. Nu prøver jeg at få dem til at lave noget som er relevant lige nu.”

På vej til badehuset

Det sidste par år har Jeppe Heins liv været præget af stor rejseaktivitet på grund af de mange udenlandske ustillinger. Og da Berlingske Nyhedsmagasin interviewer den unge kunstner, skal han da også direkte ud til lufthavnen efter vores snak. Hans næste udstilling er i Japan på et sted, der hedder “Scai – The Bathhouse”.

“I øjeblikket lever jeg i en kæmpedrøm, fordi jeg har mulighed for at lave mange ting, både fordi folk er villige til at putte mange penge i mine projekter, og fordi det har stor interesse hos publikum. I forhold til værkerne tænker jeg på, hvordan jeg kan udvikle mig.”

Fastsætter du selv prisen på dine værker?

“Nej, det gør jeg i samarbejde med mine gallerister. Prisen varierer også meget i forhold til værkerne. Det handler om, at mine værker tit er meget teknisk betonede, derfor er der enormt mange udgifter i researchfasen. Hvis mit værk koster 100.000 kroner at lave, så er det klart, at så er jeg også nødt til at sælge det dyrere, end hvis det havde kostet 100 kroner at lave.”

“Priser svinger meget i forhold til markedet og efterspørgslen. For fem år siden havde jeg eksempelvis ikke udstillet på Centre Pompidou i Paris eller Museum of Contemporary Art i Los Angeles. Den slags betyder meget i forhold til priserne. Jo flere museumsudstillinger du har, jo mere bliver dine værker værd.”

Hvor meget tænker du på at forøge dine priser?

“Det tænker jeg ikke på. Det kommer automatisk i og med, at jeg arbejder på at gøre hver udstilling lige så god eller bedre end min seneste. Det hjælper mig med at gøre mine værker mere interessante, og så følger prisen selvfølgelig med.”

Er du ikke allerede selv låst fast, fordi du har opnået stor succes inden for kort tid?

“Nej, det synes jeg ikke. Jeg laver sjældent unikaværker. Folk kan stadig købe mine værker, fordi der bliver fremstillet mere end et eksemplar. Det er også meget rart, så bliver de set mere.”

Jeppe Hein har på det seneste skåret sin forretning til. Ikke af frygt for den altoverskyggende finanskrise, men fordi han er flyttet til København med sin familie. Ifølge kunstneren er det nemlig tre gange så dyrt, at opretholde den livsstil, som han havde i Berlin, hjemme i Danmark. Han sammenligner rollen som styrmand for sit studio med at være direktør en mindre erhvervsvirksomhed.

“Hvert halve eller hele år skal man kigge på sit studio og se, om det har den bedste og mest effektive sammensætning. Man skal jo have mest muligt ud af sine medarbejdere, og det får man ved at give dem nogle ideelle omgivelser på arbejdspladsen. Vi tager tit på ekskursioner, hvor vi bliver rystet sammen. Så er folk også villige til at lægge deres hjerte og sjæl i arbejdet, når de er der,” siger han. n redaktion@berlingske.dk

FAKTA Jeppe Hein er født i 1974 og bor i København med sin kone og datter. Han er oprindeligt udlært som tømrer, men blev senere uddannet på Kunstakademiet i Danmark samt Tyskland. I en periode arbejdede han som assistent for kunstneren Olafur Eliasson.

Kunstneren ejer sammen med søsteren Lærke Hein Karriere Bar i København. Alt i baren kan anskues som et kunstsværk, selv personalet der i øjeblikket serverer maden, mens de går baglæns.

Hvert år producerer Jeppe Hein Studio ca. 30-40 værker og laver omtrent 25 internationale udstillinger med nye og ældre værker, der koster fra 75.000 kr. og opefter. Kunstneren har i øjeblikket 15 medarbejdere ansat. I staben er der både håndværkere, arkitekter og kunsthistorikere. Ofte medvirker Jeppe Hein til produktionen af selve prototypen til et kunstværk og bagefter sker selve fremstillingen af medarbejderne.

Jeppe Heins kunst er kendt for at gå i dialog med publikum og omgivelser. Ofte er hans værker store installationer som den usynlige labyrint, der blev til via infrarøde lamper, som han både har udstillet på Statens Museum for Kunst og Centre Pompidou i Paris. Jeppe Hein har også udstillet sine værker på steder som PS1 i New York og Museum of Modern Art i Moca i Los Angeles, der er nogle af verdens førende udstillingssteder. I august 2009 har han en stor soloudstilling på Aros i Århus.

Faktaboks
Jeppe Hein er på få år blevet en af de mest anerkendte danske kunstnere på den internationale kunstscene. Forklaringen kan være, at den 34-årige komet ikke er bange for at være kommerciel, og så er han forbavsende positiv over for bestillingsarbejde.

Kunstneren ejer sammen med søsteren Lærke Hein Karriere Bar i København. Alt i baren kan anskues som et kunstsværk, selv personalet der i øjeblikket serverer maden, mens de går baglæns.

Hvert år producerer Jeppe Hein Studio ca. 30-40 værker og laver omtrent 25 internationale udstillinger med nye og ældre værker, der koster fra 75.000 kr. og opefter. Kunstneren har i øjeblikket 15 medarbejdere ansat. I staben er der både håndværkere, arkitekter og kunsthistorikere. Ofte medvirker Jeppe Hein til produktionen af selve prototypen til et kunstværk og bagefter sker selve fremstillingen af medarbejderne.

Jeppe Heins kunst er kendt for at gå i dialog med publikum og omgivelser. Ofte er hans værker store installationer som den usynlige labyrint, der blev til via infrarøde lamper, som han både har udstillet på Statens Museum for Kunst og Centre Pompidou i Paris. Jeppe Hein har også udstillet sine værker på steder som PS1 i New York og Museum of Modern Art i Moca i Los Angeles, der er nogle af verdens førende udstillingssteder. I august 2009 har han en stor soloudstilling på Aros i Århus.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen