Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Krisetiden giver mig min vilje

niels
Foto:

Krisetid er også ekspansionstid for både små og store virksomheder. Topchef i tøjkoncern mener, at krisen ikke er nogen hindring for nye forretningsmuligheder.

Niels Mikkelsen havde selvfølgelig helst været foruden finanskrisen. Som administrerende direktør for IC Companys – modevirksomheden der står bag mærker som Inwear, Peak Performance og PartTwo - måtte han sammen med den øvrige detailbranche se forbrugerne pakke pengepungen langt væk og salgstallene rasle ned. På den anden side gjorde krisen hans liv lidt lettere.

- Det er måske ikke så velset at sige, men på mange måder har krisen hjulpet mig i mit personlige jobforløb, i og med at den har gjort det lettere for mig at implementere den strategi, vi allerede havde lagt. Der var i forvejen mange ting, der skulle laves om, men med krisen har medarbejderne nok været endnu mere lydhøre over for at skulle i en ny retning, forklarer han.

Niels Mikkelsen tiltrådte som ny direktør for IC Companys sidste sommer, og opgaven var klar: Øg salget og indtjeningen.

Knapt havde Mikkelsen sat sig til rette i direktørstolen, før den økonomiske krise slog til, og fra den ene dag til den anden ændrede hans hovedopgave sig.

Nu lød målet i stedet på at stoppe det styrtdykkende salg og redde virksomheden helskindet gennem krisen, og forandringen var til at tage og føle på, fortæller han.

- Man kan sige, at vi i ledelsen var ansat til at forandre virksomheden, så vi var allerede i forandringsmode, men vi havde selvfølgelig ikke regnet med, at vi skulle sidde og lave worst case-scenarier. Detailhandlen blev hårdt ramt meget hurtigt, og det samme gjorde en række af vores mærker, så vi så nogle store potentielle faresignaler.

Dyk i resultatet

Med offentliggørelsen af halvårsregnskabet i februar, der bød på en nedgang i driftsresultatet på hele 33 procent, præsenterede Niels Mikkelsen derfor en større rationaliseringsplan. 140 medarbejdere blev afskediget, og omkostningerne skulle reduceres drastisk, lød det fra ledelsen.

Og noget tyder på, at planen virker. I maj kunne topchefen fremvise et tredje kvartalsregnskab, der var overraskende positivt og indeholdt en mindre opjustering af helårsforventningerne. Og det får Niels Mikkelsen til at se positivt på den tid, der venter efter krisen.

Oprydning

- Krisen tvang os til at få rebet alle sejlene og få tjekket alle vores processer igennem, og derfor tror jeg, vi kommer ud af krisen som en bedre virksomhed. Selvfølgelig er det ikke fantastiske resultater, vi kan lægge på bordet lige nu, men vi har fået clearet en lang række processer i virksomheden og kunne hurtigt se en masse forbedringsmuligheder, som vi har reageret på, og på den måde har det skærpet vores evner til at drive virksomhed, forklarer han og erkender, at krisen nok var et tiltrængt wake-up-call for en virksomhed, der muligvis var blevet en anelse magelig.

Før kunne vi groft sagt tillade os at spilde lidt mere tid eller ressourcer og stadig komme ud med en pæn bruttoavance, men med krisen ophørte det, og vi blev nødt til at sætte os ned og sige, hvor kan vi gøre det her bedre.«

Ét af de steder, Niels Mikkelsen og Co. fandt forbedringsmuligheder, er virksomhedens salgsside.

Før passede IC Companys kollektionsstruktur ikke med modesæsonerne ude i butikken. Så mens hylderne var fulde af nyt IC-tøj i januar, hvor salget er småt, var der langt mellem kollektionerne i foråret, hvor kunderne for alvor kommer ind i butikkerne,« forklarer Niels Mikkelsen.

- Og så skal virksomheden ellers vokse. Vi skal ekspandere, det er jeg slet ikke i tvivl om. Vi har mange mærker, og er til stede på mange forskellige markeder, så der er bestemt områder, hvor vi kan ekspandere og vokse, siger han, men understreger, at det bliver ikke lige nu og her, at IC Companys skal ud og vinde markedsandele.

Rustet til fremtiden

Det forhindrer krisen et stykke tid endnu, forklarer han.

- Vi sælger varer forud, og vi kan se på salget af efterårskollektionen, at det stadig går ned. Så i stedet bruger vi tiden på at gøre os klar og på at skabe den bedst rustede organisation, så vi kan vokse, når muligheden er der. Ikke at krisen skal være en sovepude til ikke at vokse nu. Man kan altid stjæle markedsandele, krise eller ej, men vi må også erkende, at vi ikke kommer til at vokse i 2009 og 2010, og derfor bruger vi mange kræfter på de omstruktureringer, der skal styrke os, så vi kan rykke, når tiden er inde til det.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen