Berlingske Business

Krisen får flere til at arbejde gratis

overarbejde - billede
Foto:

Danskerne arbejder i stigende grad over uden at blive betalt for det.

Trods stigende arbejdsløshed og talrige fyringsrunder har danskerne arbejdet mere over uden at få betaling for det, end da højkonjunkturen var på sit højeste i 2007. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

I sidste kvartal af 2008 havde 110.000 danskere ubetalt overarbejde. De første tre måneder af dette år er tallet dalet til 95.000, men det er stadig langt flere end i noget kvartal i 2007 og i første kvartal 2008, hvor samme tal var 78.000.

Tallene stammer fra Arbejdskraftundersøgelsen fra Dansk Statistik.

Læs også på ErhvervsBladet.dk:
Sådan skader overarbejde din hjerne
Overarbejde giver flere arbejdsulykker

I LO er man bekymret over udviklingen, mens arbejdsmarkedsforsker Flemming Ipsen, Aalborg Universitet kalder den ’ejendommelig’, fordi overarbejdet typisk daler i krisetid.

- Men under en krise er man måske bange for at miste jobbet. Folk føler sig pressede, og så ser man gennem fingre med, at det bliver til overarbejde, lyder vurderingen fra forskeren ifølge avisen.

Tallene stemmer slet ikke overens med det billede, man har i Dansk Arbejdsgiverforening, hvis egen opgørelse viser, at der er sket et fald i overarbejdet. Dog handler opgørelsen om betalt overarbejde.

- ulha

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen