Berlingske Business

Krav til bestyrelsesuddannelse: Strategi og risikostyring

Danske bestyrelsesmedlemmer har skarp fokus på risikostyring og bestyrelsens strategiarbejde.

Danske bestyrelsesmedlemmer har skarp fokus på netop risikostyring og bestyrelsens strategiarbejde, og de to tema bliver i Nyhedsbrev for Bestyrelsers rundspørge til danske ledere fremhævet, som de forhold, bestyrelsesmedlemmer gerne vil lære mere om på en uddannelse.

Med mulighed for flere svar fremhæves det i hele 69 % af svarene, at risikostyring er bestyrelsens vigtigste fokuspunkt i 2014. Næsten samme andel – 78 % - peger på bestyrelsens strategiarbejde som en af bestyrelsens vigtigste arbejdsopgaver i det nye år. Også her vil bestyrelsesmedlemmerne gerne blive klædt bedre på under et uddannelsesforløb.

Budskabet fra erhvervslederne er meget positivt, da det blandt andet viser, at man i de fleste bestyrelser er rykket videre end at have fokus på det basale bestyrelsesarbejde, herunder processer omkring bestyrelsesreferatet og andre mere praktiske forhold.

Kun 30 % af bestyrelsesmedlemmerne går på kursus for at få indsigt i den praktiske tilrettelæggelse af bestyrelsesarbejdet. Til gengæld er der fortsat meget fokus på, hvordan man får bestyrelsesarbejdet til at fungere mere effektivt, og hvordan man sammensætter bestyrelsen optimalt.

72 % siger, at de gerne vil have mere fokus på, hvordan man får dannet den optimale bestyrelse, og hvilke kompetencer, der er brug for. 55 % siger, at de ønsker mere indsigt i, hvordan bestyrelsen arbejder med prioritering af opgaverne, og hvordan bestyrelsen bruger sin tid. Endelig mener ca. 63 %, at de har brug for mere indsigt omkring de lovgivningsmæssige krav og pligter, og hvordan det praktiske bestyrelsesansvar har udviklet sig.

Læs mere i Nyhedsbrev for Bestyrelser nr 21.

Hold dig opdateret - tilmeld dig Nyhedsbrev for Bestyrelsers gratis nyhedsmail

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen