Berlingske Business

KPMG på farlig kurs?

KPMG på farlig kurs? - 5
Foto:

Revisioranalysen 2009: Danmarks tredjestørste revisionsselskab, KPMG, landede ufrivilligt midt i IT Factory-sagen. Første reaktion var tavshed, men 22 dage efter de første afsløringer kom KPMG med en pure frifindelse af sig selv. Eksperterne er langtfra enige i den konklusion, og kritikken er ikke bremset. Tilliden til branchen er på spil, mener de. Men måske er det KPMG’s eneste mulige forsvar i en turbulent tid.

KPMG så ingen faresignaler
Hos KPMG mener man ikke, at der er grund til at så tvivl om selskabets revisionsmetoder. Her er sagen fortsat meget enkel: KPMG reviderede et regnskab, hvor der var omsætning, omkostninger og et solidt overskud. Balancen var på ingen måde oppustet, idet omsætningen løbende blev indbetalt på IT Factorys konto i Danske Bank. Med andre ord var der, hvis man skal tro på KPMG’s egen forklaring, ingen anledning til for revisor Erik Dybdahl – der i øvrigt har forladt KPMG, men det skete, lang tid før IT Factory-sagen brød ud – at studse over forholdene i IT Factory.

“En revision giver en høj grad af sikkerhed for, at der ikke er væsentlige fejl i regnskabet, herunder fejl fra besvigelser. En revision udført i overensstemmelse med gældende regler er dog ingen garanti for, at der ikke er besvigelser, idet en bedrager vil søge at tilsløre besvigelsen med eksempelvis falske dokumenter, bekræftelser, underskrifter med videre,” siger Jesper Koefoed.

Men mens KPMG har valgt at negligere sagen og bedyre sin absolutte uskyld, fortsætter kritikken fra eksperter som Caspar Rose fra CBS, lektor Kim Klarskov Jeppesen, også CBS, og skatterevisor Christen Amby. Fra denne kant stilles der stadig spørgsmål ved det helt centrale: Havde KPMG anledning til at udvide revisionen af IT Factory?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen