Berlingske Business

KPMG på farlig kurs?

KPMG på farlig kurs? - 3
Foto:

Revisioranalysen 2009: Danmarks tredjestørste revisionsselskab, KPMG, landede ufrivilligt midt i IT Factory-sagen. Første reaktion var tavshed, men 22 dage efter de første afsløringer kom KPMG med en pure frifindelse af sig selv. Eksperterne er langtfra enige i den konklusion, og kritikken er ikke bremset. Tilliden til branchen er på spil, mener de. Men måske er det KPMG’s eneste mulige forsvar i en turbulent tid.

Revision er en tillidssag
Men hvorfor har KPMG så alligevel valgt den skråsikre stil, når det kunne have mildnet kritikken at gøre det, der nærmest er blevet kutyme i dansk erhvervsliv: At virksomhederne ved selv den mindste kritik falder på knæ og lover bod og bedring?

Forklaringen kan ifølge ekspert i corporate branding Henrik Merkelsen ligge i revisorernes helt særegne rolle som samfundets, bankernes og investorernes betroede ombudsmand.

“Det ville være gift for tilliden til KPMG, hvis de sagde: ’Ikke helt i orden, nu strammer vi op.’ Hvad ville andre klienter tænke? Kundernes tillid er helt afgørende, og i denne situation er det vigtigt, at KPMG ikke bliver bløde i knæene, fordi de bliver mødt med en generel kritik i offentligheden,” siger Henrik Merkelsen.

Men den skråsikre stil kan også vise sig at være farlig, vurderer lektor Caspar Rose fra CBS, der har kritiseret KPMG, siden skandalen brød ud:

“Man må håbe, at de er sikre, ellers giver det bagslag, og så er KPMG færdig i Danmark; måske kan det klares ved at de fyrer enkelte personer, men det er en meget risikabel strategi,” siger han.

Berlingske Nyhedsmagasin har set nærmere på eksperternes kritik, KPMG’s modsvar og skråsikre stil og ikke mindst den risiko, det indebærer for hele revisorstanden. Men allerførst hopper vi ind i tidsmaskinen, spoler tilbage til 2001 til en sag, der vidner om, hvor udsat et revisionsselskab kan være, og hvordan mistillid kan tvinge selv en gigant i knæ.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen