Berlingske Business

KPMG på farlig kurs?

KPMG på farlig kurs? - 2
Foto:

Revisioranalysen 2009: Danmarks tredjestørste revisionsselskab, KPMG, landede ufrivilligt midt i IT Factory-sagen. Første reaktion var tavshed, men 22 dage efter de første afsløringer kom KPMG med en pure frifindelse af sig selv. Eksperterne er langtfra enige i den konklusion, og kritikken er ikke bremset. Tilliden til branchen er på spil, mener de. Men måske er det KPMG’s eneste mulige forsvar i en turbulent tid.

To dage før juleaften reddede KPMG sig en hel masse sendetid på danske tv-kanaler.

Mange mente, det var tiltrængt, for på daværende tidspunkt havde KPMG’s tavshed varet i 22 dage. Og undervejs havde selskabets rolle som revisor for svindelforetagendet IT Factory været udsat for sønderlemmende kritik.

Seniorpartner fra KPMG Jesper Koefoed trådte frem foran tv-kameraerne. Her bedyrede han selskabets absolutte uskyld og forklarede, at ligesom mange andre parter var KPMG også et offer i sagen om Stein Bagger og hans spektakulære fupnummer.

Oven på den længe ventede udmelding fulgte en smule polemik, men efter mere end en snes dage med IT Factory i tv’s primetime, på avisernes forsider og blandt de mest klikkede sider på internettet, kombineret med julefredens dulmen af nyhedsstrømmen, var der begrænset med krudt i kritikernes kanoner.

Kritikken nærmest forstummede, og KPMG havde god grund til at have en forhåbning om, at der nu var sat et foreløbigt punktum i historien om selskabets rolle; at kritikerne ville dæmpe sig.

Sådan gik det bare ikke. Tværtimod. Efter nytår har flere eksperter genoptaget kritikken. Og den har ikke mindst været næret af KPMG’s meget skråsikre forklaring om, at revisionsgiganten intet gjorde galt.

For der var noget galt, mener kritikerne. Der var masser af faresignaler og dermed rigelig med anledninger til, at revisorerne burde have udvidet revisionen af IT Factory, hvilket er en helt almindelig procedure, hvis uregelmæssigheder tårner sig op i et selskab.

KPMG har sågar i en intern publikation om fremtidens revisionsselskab lagt meget vægt på, at revisorerne bør jagte dokumentation, som direktionen ikke kan manipulere.

Og havde øjnene hos revisorerne været mere åbne, lyder kritikken fra eksperterne, så var mistanken vakt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen