Berlingske Business

KPMG på farlig kurs?

Revisioranalysen 2009: Danmarks tredjestørste revisionsselskab, KPMG, landede ufrivilligt midt i IT Factory-sagen. Første reaktion var tavshed, men 22 dage efter de første afsløringer kom KPMG med en pure frifindelse af sig selv. Eksperterne er langtfra enige i den konklusion, og kritikken er ikke bremset. Tilliden til branchen er på spil, mener de. Men måske er det KPMG’s eneste mulige forsvar i en turbulent tid.

Tiden arbejder for KPMG
Men hvad så, hvis det på et senere tidspunkt hypotetisk set kommer frem, at KPMG har begået fejl? I så fald er Henrik Merkelsen ikke helt enig med sine revisor-kyndige kolleger i, at det vil være ødelæggende for KPMG. Tiden vil under alle omstændigheder arbejde for KPMG, og det er ikke usandsynligt, at KPMG på et senere tidspunkt må erkende et svigt, vurderer han:

“Placering af ansvar er ikke en objektiv videnskab, og derfor er det ikke usandsynligt med en eller anden form for kritik, når sagen er endevendt. Men så vil tiden have arbejdet for KPMG. Lige nu er stemningen nærmest hysterisk, og der er store følelser i spil,” siger han.

Hos KPMG er Jesper Koefoed heller ikke bekymret for KPMG’s og standens image.

“Vi er da meget ærgerlige over den negative presseomtale. Men vi har heldigvis meget få dårlige sager, og pressen har derfor skullet helt til udlandet for at finde andre dårlige sager for KPMG. Vi havde IT Factory, men har også imagemæssigt en stærk ryg at stå imod med, og vores kunder, forretningsforbindelser mv. bakker op omkring os,” siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen