Berlingske Business

KPMG på farlig kurs?

KPMG på farlig kurs? - 10
Foto:

Revisioranalysen 2009: Danmarks tredjestørste revisionsselskab, KPMG, landede ufrivilligt midt i IT Factory-sagen. Første reaktion var tavshed, men 22 dage efter de første afsløringer kom KPMG med en pure frifindelse af sig selv. Eksperterne er langtfra enige i den konklusion, og kritikken er ikke bremset. Tilliden til branchen er på spil, mener de. Men måske er det KPMG’s eneste mulige forsvar i en turbulent tid.

Klar til en retssag
Den skråsikre stil kan imidlertid ud fra en juridisk synsvinkel vise sig at have sine fordele. Professor i erhvervsjura ved Aalborg Universitet, Lars Bo Langsted, påpeger, at benægtelsen af enhver fejl vil stille KPMG bedre i et eventuelt og forventet søgsmål fra konkursboet:

“Lad os antage, at der er begået fejl, så risikerer KPMG et erstatningsansvar. I så fald er det tåbeligt at lægge alle kort på bordet, for så har man blottet sig,” siger Lars Bo Langsted, der dog også har et andet bud på skråsikkerheden:

“Det kan være, de ikke har lavet nogle fejl overhovedet, og så er det da lidt forfriskende, at de ikke bare lægger sig ned og undskylder,” siger han.

Uanset baggrunden for strategien, som formentlig holdes godt gemt bag lukkede døre hos KPMG-hovedkvarteret på Frederiksberg, så kan der også være en god forklaring på skråsikkerheden.

Ifølge ekspert i corporate branding på CBS, Henrik Merkelsen, kan det være gift for tilliden, hvis KPMG indrømmer den mindste fejl, fordi de ikke kan leve med mistillid.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen