Berlingske Business

KPMG på farlig kurs?

KPMG på farlig kurs? - 7
Foto:

Revisioranalysen 2009: Danmarks tredjestørste revisionsselskab, KPMG, landede ufrivilligt midt i IT Factory-sagen. Første reaktion var tavshed, men 22 dage efter de første afsløringer kom KPMG med en pure frifindelse af sig selv. Eksperterne er langtfra enige i den konklusion, og kritikken er ikke bremset. Tilliden til branchen er på spil, mener de. Men måske er det KPMG’s eneste mulige forsvar i en turbulent tid.

Egenkapitalrentning på 108 procent
En anden skarp kritiker er lektor og Ph.d. Caspar Rose fra CBS. Helt på linje med Kim Klarskov Jeppesen mener han, at revisorerne hos KPMG burde have studset over de helt basale tal.

“Kigger man på nøgletallene, var der for eksempel en forrentning af egenkapitalen på 108 procent! Når det er tilfældet, er det god revisorskik at kigge dybere,” siger han.

Også skatterevisor Christen Amby var forleden igen på banen med kritik, da Selskab for Risikovurdering holdt et arrangement om IT Factory. Ifølge internetmediet-mediet Version2.dk sagde han her:

“Når moderselskabet hører til i skattely på Bermuda, bør man også have den bekymrede mine på. Især hvis man gransker regnskabet og støder på formuleringer som “Agios United SA, Hellerup” – som lugter fælt af, at et skuffeselskab på Bermuda, der ellers ville få trukket 28 procent i skat af udbyttet, nu kan påstås at høre hjemme i Danmark – selv om vi slet ikke har selskabsformen SA.”

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen