Berlingske Business
17:42

Kontrol er godt - tillid er bedre

Emnerne som mange beskæftiger sig med for øjeblikket er medarbejdernes brug og anvendelse af e-mails og internettet i

arbejdstiden, eller på arbejdsgiverens pc-udstyr placeret hjemme hos medarbejderne, især hvor der er tale om en hjemmearbejdsplads.


Der

er for så vidt en overvejende enighed om, at umådeholden brug af internettet og anvendelse af e-mails til privat brug

i arbejdstiden ikke bør finde sted. Og det er her den igangværende debat bølger frem og tilbage omkring spørgsmålet,

hvad en arbejdsgiver bør iværksætte af kontrolforanstaltninger eller aftaler for medarbejdernes anvendelse af disse

medier. Der er også enighed om, at en arbejdsgiver naturligvis ikke må gå ind og læse eller arkivere en medarbejders

private e-mails. Dette fremgår rent faktisk af straffelovens bestemmelser om brevhemmelighed. Dette giver imidlertid i sig selv

anledning til problemer, idet det kan være vanskeligt for en arbejdsgiver i alle tilfælde at kunne se, hvorvidt der er

tale om en privat e-mail, før den bliver åbnet. En overskrift i en e-mail behøver ikke nødvendigvis "afsløre",

at der er tale om en privat e-mail.


Er arbejdsgiveren overhovedet berettiget til at gå ind i en medarbejders e-mails og

åbne disse i erhvervsmæssigt øjemed. Der kan i konkrete situationer være gode grunde til, at dette er nødvendigt,

fx ved en medarbejders sygdom, ferie eller andet fravær. Såfremt arbejdsgiverens ret til at gå ind og åbne

en medarbejders e-mails er kommunikeret ud i virksomheden, er der intet til hinder for det, blot det stadig ikke er private e-mails.

Dette er dog en isoleret diskussion.


Såfremt en arbejdsgiver ønsker at begrænse medarbejdernes brug og anvendelse

af e-mails og internettet til privat brug i arbejdstiden eller helt at forbyde dette, må det efter min opfattelse udmønte

sig i en egentlig personalepolitik på området eller ved indgåelse af egentlige aftaler imellem parterne. Ingen,

hverken arbejdsgivere eller medarbejdere, herunder chefer, kan sige sig fri for at have et vist behov for i privat øjemed at

bruge e-mails og anvende internettet, og det vil i mine øjne være helt skudt over målet, såfremt en arbejdsgiver

fuldstændig forbyder denne adfærd.


Såfremt en arbejdsgiver alligevel ønsker en begrænsning af

anvendelsen af internettet og e-mails eller et egentligt forbud, finder jeg det mest hensigtsmæssigt, og i princippet formentlig

også det mindst omkostningsbelastende, at dette hviler på et fundament af gensidig tillid parterne imellem, frem for at

arbejdsgiveren indfører diverse kontrolforanstaltninger.


De fleste er enige om, at den gammeldags, kontrollerende ledelsesstil hører

fortiden til. Arbejdsgiverne er efterhånden helt opmærksomme på, at de bedste resultater opnås gennem tillid,

motivation, engagement og et selvstændigt ansvar og ikke gennem kontrolforanstaltninger.


Ofte anses internetadgangen og

anvendelsen heraf til privat brug som et personalegode, som medarbejderne også er helt opmærksomme på.


Det

er min opfattelse, at atmosfæren i en virksomhed eller på en arbejdsplads vil være klart mere positiv, såfremt

der er en gensidig tillid parterne imellem også på dette område, frem for indførelse af kontrolforanstaltninger.Det

bør alene være i situationer, hvor der er mistanke om et egentligt overforbrug eller misbrug af e-mails og internettet,

at arbejdsgiveren konkret går ind og undersøger en medarbejders forhold.


For at undgå enhver tvivl om arbejdsgiverens

holdning til spørgsmålet, er det endelig min anbefaling, at parterne under alle omstændigheder udarbejder et regelsæt

omkring anvendelsen af e-mails og internettet på arbejdspladsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen