Berlingske Business

Konservativ og optimistisk bankchef i spidsen for Falck

25BUSPeter-Schtze.jpg
66-årige Peter Schütze er indstillet af Falcks storaktionær Lundbeckfonden til at overtage formandsstolen i Falck i slutningen af april. Arkivfoto: Dennis Lehmann

Peter Schütze var den konservative bankchef, der ikke ville sige undskyld for finanskrisen. Inden længe kan han sandsynligvis kalde sig bestyrelsesformand for Falck.

»Husk nu, at jeg stammer fra ’68.« Sådan lød den lidt overraskende bemærkning fra bankmanden Peter Schütze til Berlingske, da han skulle forklare, hvorfor han stoppede med sit topjob i landets næststørste bank Nordea for i stedet at blive bestyrelsesformand for henholdvis DSB og Copenhagen Business School, CBS.

Inden for kort tid kan han skrive endnu en formandspost på sit CV, da han står til at blive bestyrelsesformand for Falck ved selskabets generalforsamling i slutningen af april. Han er indstillet af Falcks stor- aktionær Lundbeckfonden, fordi den nuværende formand Thorleif Krarup stopper i bestyrelsen for både Lundbeckfonden og Falck, fordi han har siddet der i 12 år.

Thorleif Krarup

Da han ikke er valgt endnu, vil Peter Schütze ikke udtale sig om den nye post. Men da han tilbage i 2011 i en alder af 63 år skiftede spor og blev professionel bestyrelsesmedlem, var der tydeligvis tale om et klart valg. Han forklarede dengang til Berlingske Business, at han er samfundsinteresseret, og i den sammenhæng passede CBS og DSB godt ind. En samfundsinteresse han havde fået, fordi han er vokset op i 60erne.

»Det er et af de gode elementer fra dengang: Optimismen og troen på, at tingene kan forbedres,« sagde Peter Schütze, der indrømmede, at han skulle til at lære, hvad det vil sige at være formand i en politisk styret organisation. Som formand for DSB har han dog også haft sine vanskeligheder. Blandt andet fordi DSB har haft svært ved at holde på sine direktører.

Nordea

I de brede erhvervskredse er han naturligt mest kendt fra sin tid i Nordea. Han begyndte som studentermedhjælper i det daværende Privatbanken og ville derefter have været underviser. Men jobbet i banken var så spændende, at han endte med at blive hængende. Det blev til 40 år i den samme bank, og han sluttede på toppen som chef for Nordea her i landet. Han var gennem flere af de store bankfusioner og opbyggede et ry som den forsigtige og konservative bankdirektør, der var meget tilbageholdende med at svinge om sig med store lån.

Det hjalp Nordea pænt gennem finanskrisen i modsætning til den store konkurrent med hovedsæde på Holmens Kanal. Det var sikkert også årsagen til, at Peter Schütze i modsætning til den daværende ordførende direktør i Danske Bank og ny formand for Finansrådet Peter Straarup ikke mente, at bankerne havde noget at undskylde for i forbindelse med finanskrisen.

»Jeg har svært ved at se, hvad det er, jeg skal undskylde for,« lød det fra Peter Schütze.

Han var selv formand for Finansrådet gennem de hårde økonomiske år, og det var ham, der diskuterede bankredninger og sikkerhedsnet, mens hans egen bank leverede rekordresultater og ikke selv var i klemme.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen