Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Kom sovende til succes

Kom sovende til succes - 1
Foto:

Mindre søvn levner plads til mere arbejde, men uden tilstrækkelig søvn vil du også præstere under dit vanlige niveau som leder. Læs her, hvorfor du skal sove for at få succes.

Mange ambitiøse chefer roser sig af deres evne til at arbejde mange timer i træk og klare sig med fem eller seks timers søvn. Men sandheden er, at de snyder sig selv – og deres virksomheder.

“Søvn er ikke en luksus, den er en nødvendighed for at fungere optimalt,” siger dr. James O’Brien, lægelig direktør i Boston SleepCare Center i Waltham, Massachussets.

Under søvnen katalogiserer hjernen den forgangne dags oplevelser, præparerer/renser hukommelsen og udløser hormoner, der regulerer energiniveau, humør og mental skarphed. For at kunne føre dette arbejde til ende kræver hjernen syv til otte timers søvn. Når den får mindre, går det ud over koncentration, kreativitet, humørregulering og produktivitet.

Sådan fungerer søvnen
For at indse hvorfor den rigtige dosis lukkede øjne er så vigtig for præstationsevnen, hjælper det at vide, hvordan søvnen fungerer.

En sund søvn er opdelt i en cyklus med fire stadier. Mens vi passerer gennem stadierne 1 og 2, kobler vi i stigende grad verden fra, indtil vi når den dybe søvn, som indtræder på stadie 3. Under den dybe søvn daler både hjerne- og kropsaktivitet til deres laveste punkt under hele den normale cyklus, og blodet bliver omdirigeret fra hjernen til musklerne.

Fjerde og sidste stadie har navn efter de hurtige øjenbevægelser – REM (rapid eye movement), som er det mest karakteristiske træk. Endvidere bliver vores hjerne yderst aktiv under REM-søvnen, faktisk mere aktiv end når vi er vågne. Det er også på dette stadie, at vi drømmer.

I løbet af en god nats søvn gennemløber vi denne cyklus tre eller fire gange, hvor hver er af en varighed på 60 til 90 minutter.

Det arbejde søvnen udfører
Den dybe søvn er vigtig for kroppens fornyelse, den hormonelle regulering samt væksten. Uden den dybe søvn er man mere tilbøjelig til at blive syg, føle sig deprimeret og tage mere på i vægt end godt er.

Ifølge en søvnundersøgelse (“Sleep in America”), som National Sleep Foundation har foretaget i 2008, har de personer, der sover mindre end seks timer om natten i løbet af en arbejdsuge, en signifikant større sandsynlighed for at komme til at lide af fedme end de, der sover otte timer eller mere (41 procent mod 28 procent).

Under REM-søvnen bearbejder og syntetiserer hjernen erindringer og følelser, en aktivitet, der er af afgørende betydning for indlæring og evnen til abstrakt tænkning. Mangel på REM-søvn resulterer i, at de kognitive og sociale processer forløber langsommere, og der opstår hukommelsesbesvær og vanskeligheder med koncentrationsevnen. Samme søvnundersøgelse viste, at de personer, som sover mindre end seks timer per nat i løbet af en arbejdsuge, har dobbelt så høj sandsynlighed for at klage over koncentrationsbesvær sammenlignet med deres mere veludhvilede kollegaer.

Dårligere præstationer med søvnunderskud
At udføre komplekse opgaver og holde styr på komplicerede mellemmenneskelige relationer – selve essenssen af en leders arbejde – bliver begge meget sværere, når REM-søvnen lider overlast. Og når man skærer ned på søvnen, går det først og fremmest ud over REM-søvnen.

Det er der to årsager til:

1. Når hjernen kommer i en situation med søvnunderskud, går den efter den overfladiske søvn og reducerer således REM-søvnen.

2. De senere gennemløb af den normale søvncyklus har en tendens til at have længere REM-perioder end dem, der ligger tidligere på natten. Når man kun sover sig igennem en eller to cykli i stedet for tre eller fire, påvirkes REM-søvnen derfor uforholdsmæssigt.

Når hjernen er i underskud af REM-søvn, bliver det en udfordring blot at koncentrere sig om en enkelt aktivitet. Og vanskelighederne ved at multi-taske – et uundgåeligt onde i et lederjob – stiger eksponentielt.

Underskud af REM-søvn gør det ligeledes sværere at opfange nuancer i diskussioner eller forhandlinger.

“Når man lytter opmærksomt til nogen og forsøger at forstå både den grundlæggende såvel som den underliggende mening i det, der bliver sagt, multitasker hjernen på adskillige niveauer – en aktivitet, der kræver store mængder af mentale hestekræfter,” siger dr. Gandis Mazeika, leder af Sound Sleep Health i Seattle.

“Hvis du lider af søvnunderskud, bliver det en vanskelig opgave.”

Yderligere viser ganske nye studier, at søvnunderskud går ud over evnen til at tage beslutninger.

Få mere ud af den søvn, du får
Med de krav, nutidens leder står overfor – i et professionelt miljø, hvor man er på og er til rådighed døgnet rundt – kan en god nats søvn minde om en umulig drøm. Men heldigvis er der måder at få mere ud af den tid, det alligevel lykkes én at tilbringe sovende tilstand:

Undgå koffein. Skær al koffeinholdig kaffe, the og sodavand væk helst fra 10 timer før sengetid – det gælder i øvrigt også chokolade. Når du sover, så vær 100 procent indstillet på det.

Forsøg at sove hurtigt ind. Som hjælp til hurtig indslumring, kan man lejlighedsvis bruge et “søvntilskud”. Men vær forsigtig. For eksempel er Ambien, der ofte udskrives (i USA, red.), specifikt beregnet på syv til otte timers søvn. Hvis man ikke har så mange timer til rådighed, skal man lade være med at tage det. Skønt visse antidepressive midler kan gøre én døsig nok til at falde i søvn, har de samtidig en tendens til at skade REM-søvnen, siger O’Brien. En sundere måde kan for nogle være en halv times meditation, før man lægger sig.

Mørklæg rummet fuldstændigt. Hjernen producerer et hormon, kaldet melatonin, som registrerer, når det er mørkt udenfor, og som forbereder kroppen på søvnen. Hvis man prøver at sove, hvor der er for meget lys, kan ens hjerne beslutte, at man alligevel ikke er klar til at gå i seng. Så sluk for tv, luk computeren, rul gardinerne ned og vend op og ned på døgnet. Brug en øjenmaske, hvis du sover i løbet af dagen.

Sov i rolige omgivelser. Vær sikker på, at rummet er helt tyst, og at mobilen er uden for hørevidde. Sov på en god, bekvem madras; Mazeika tilråder, at man ikke sparer på kvaliteten og er ind­stillet på at skifte ud hver ottende til tiende år.

Opdag styrken ved en power nap: Glem ikke, at en hurtig lur i dagtimerne kan være en hjælp. Luk døren til dit kontor, hvis det er muligt (og hvis du har en) og forsøg at slumre ind i 10 til 20 minutter.

“Power naps er reelle nok og får dig til at føle dig opkvikket,” siger O’Brien.

Men en power nap skal være kort, advarer han. Ved en længere lur risikerer man at vågne op under den dybe søvn og have det værre end før. Efter en opvågning fra den dybe søvn kan det tage op til 30 minutter, før man føler sig helt oppe på mærkerne igen.

Ved at holde middagsluren nede på 10-20 minutter, burde det være muligt at nå til stadie 2 i søvncyklus og vågne op med fornyet energi i stedet for at føle sig groggy. En kort power nap vil give et løft, der er tilstrækkeligt til at holde præstationsevnen oppe resten af dagen – og er mere effektiv (og sundere) end en kop kaffe.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen