Berlingske Business

Kønskvoternes landkort

Marie Louise Mors
Marie Louise Mors er professor på CBS. Foto:

Flere og flere lande har vedtaget obligatoriske kvoter for antallet af kvinder i bestyrelser. Senest i Tyskland, mens vi i Danmarks vægrer os.

Historisk gik Norge for ti år siden stålsat til udfordringen og indførte lovkrav om, at de store selskaber gradvist skulle øge kvindeandelen i bestyrelserne til 40 procent.

Senest har Tyskland bestemt ved lov, at 30 procent af bestyrelsesmedlemmerne i de godt 100 største børsnoterede selskaber skal være kvinder. Og også Frankrig, Belgien og Island har vedtaget obligatoriske kvoter. Østrig, Finland, Holland, Sverige og England har valgt mere frivillige ordninger, hvor kvindernes repræsentation gradvist skal øges fra 25 til 40 procent.

Herhjemme har undervisnings- og ligestillingsminister Ellen Trane Nørby (V) gjort det klart, at hun ligesom hovedparten af Folketinget og erhvervslivet er lodret imod, at der skal indføres kvoter. Og vi har da også en langt mildere lovgivning på området herhjemme.

Billede

Virksomhederne er forpligtet til at sætte et frivilligt måltal for, hvor stor en andel af ledelsesposterne, der skal besættes af kvinder, og derudover skal de udarbejde en selvstændig politik på området, men der er ingen klare retningslinjer for, hvor stort måltallet skal være.

USA er langt nede på listen

I USA har man hverken frivillige eller obligatoriske mål. Og repræsentationen af kvindernes andel i de amerikanske virksomheder blegner også, når man sammenligner med de europæiske. 16,4 procent er tallet for de 500 største amerikanske virksomheder.

stævler

Herhjemme er tallet 27 procent ifølge EU-Kommissionens tal fra juli i år. Tallet gælder for de største virksomheder i C20-indekset. For alle børsnoterede selskaber er tallet 10,8 procent ifølge Erhvervsstyrelsens tal fra 2015.

Til sammenligning er tallene for eksempelvis Island 44 procent, Norge 36 procent og Sverige 36,1. Selv Frankrig halter Danmark efter. Her er kvindernes andel i de største virksomheder i dag 37,1 procent.

mette flink

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen