Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

KMD-topchefen: »Man går ind i det og tænker: Gad vide, om der ikke er et skelet eller to, der vælter ud af et skab?«

07BUSEva-Berneke-131356.jpg
Det nytter ikke noget at blive slået ud af kritik, siger KMD-topchef Eva Berneke: »Man kan godt gå og være lidt hidsig og sparke til et par træer på løbeturen, men så må man op på hesten igen,« lyder det. Foto: Thomas Lekfeldt

I Business-podcasten »Hjørnekontoret« fortæller KMD-topchef Eva Berneke, hvordan hun håndterer gen­opbyg­ningen af IT-kæmpens image og de offentlige slagsmål med ATP, kommunerne og Skatteministeriet.

Det seneste år har de utilfredse kunder set ud til at flokkes om KMD. Heriblandt Skatteministeriet, kommunerne og pensionsselskabet ATP, som som alle har kørt erstatningssager på trecifrede millionbeløb mod den danske IT- og softwarevirksomhed KMD for mislykkede og forsinkede IT-løsninger.

30BUSJens-Due-Olsen-KMD-121.jpg

I medierne har enhver kunne følge sagerne rulle med hård kritik af KMD, og midt i stormvejret står KMD-topchef Eva Berneke. Da hun i 2014 satte sig i chefstolen, havde hun forberedt sig på lidt af hvert, men de mange konflikter er alligevel kommet bag på hende.

»Man går ind i det og tænker: Gad vide, om der ikke er et skelet eller to, der vælter ud af et skab? Men at der lige skulle vælte så kæmpestore knogler ud i hovedet på en, det er klart, at det kommer som en større opgave end ventet,« fortæller hun i ugens afsnit af Business-podcasten »Hjørnekontoret«.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og på Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

Før i tiden sad KMD, det tidligere Kommune­data, tungt på magten med et monopol på kommunernes IT-løsninger. Men den tid er forbi, og ifølge Eva Berneke handler størstedelen af møgsagerne nu om de gamle IT-løsninger, som skal holdes i live, indtil nye kan overtage.

»Der vil altid være støj i medierne omkring, hvor længe man skal blive ved med at bruge penge på de gamle systemer,« forklarer hun.

Artiklen fortsætter under billedet
BM
De mange konflikter og møgsager med Skatteministeriet, kommunerne og pensionsselskabet ATP kom bag på den administrerende direktør i KMD. Foto : Thomas Lekfeldt

At det netop er skatteborgernes penge, som finansierer de skandaleramte IT-systemer, er det, der har gjort sagerne endnu mere kritiserede og eksponerede, lyder det fra topchefen.

»Det har sit helt eget liv, at det offentlige kan finde på at spilde penge på IT. Det foregår også meget i det private erhvervsliv, men det går man ikke helt lige så meget op i, når det er nogle kunders penge, der går til det,« lyder det fra Eva Berneke – og understreger at det selvfølgelig er noget »skrammel«, når systemerne ikke fungerer, som de skal og ikke bliver leveret til tiden.

Når virkeligheden rammer

Eva Berneke kom til KMD fra TDC efter en lang karriere hos konsulentfirmaet McKinsey, som man ifølge hende kalder på, når der er brug for hjælp eller forandring.

Hun takkede ja til jobbet som topchef for at prøve, hvordan det føles at sidde på den anden side af bordet.

»Som konsulent kommer du bare og giver nogle gode råd og sidder med på sidelinjen og kigger, men man er ikke den, der udfører eller træffer beslutningerne og skal leve med dem. Man er ikke den, der skal justere, når virkeligheden rammer. Det skal man, når man rykker over på den anden side af bordet,« forklarer hun.

Artiklen fortsætter under billedet
BM
»Vores image har i dén grad fået nogle buler i kofangeren,« lyder det fra Eva Berneke, administrerende direktør i KMD. Foto : Thomas Lekfeldt

Og virkeligheden har i den grad ramt topchefen, som på trods af et svært år med skældud fra kunderne ikke har fortrudt, hun sagde ja til jobbet og ansvaret.

»Der skal en hel del mere til. Ville jeg ønske, vi var de her sager foruden? Selvfølgelig ville jeg det. KMD er med i rigtigt mange digitale processer i det offentlige Danmark. Dem, som går rigtig godt, hører man ikke så meget om, og dem, der går skidt, får store overskrifter. Det må man tage med i købet,« siger hun.

02BUSMarianne-Dahl-Steens#2.jpg

Det bliver en lang og sej rejse

På trods af sin diplomatiske tilgang til det seneste års hændelser indrømmer Eva Berneke, at hun godt kan blive demotiveret, når de dårlige sager fylder det hele.

»Men det kommer man ikke så langt med. Man kan godt gå og være lidt hidsig og sparke til et par træer på løbeturen, men så må man op på hesten igen.«

Artiklen fortsætter under billedet
BM
Eva Berneke, administrerende direktør i KMD, har valgt hjørnekontoret fra og sidder ude blandt medarbejderne. Foto : Thomas Lekfeldt

Og op på hesten skal hun, for KMDs image trænger bestemt til en kærlig hånd, lyder det fra topchefen:

»Vores image har i dén grad fået nogle buler i kofangeren. Og vi må se i øjnene, at det bliver et arbejde, der ligger over de næste måneder eller år. Et image kan man ødelægge på ingen tid godt hjulpet på vej af et par dårlige forside­historier, mens det kan tage flere år at bygge op igen. Det bliver en lang og sej rejse, som først og fremmest går gennem at levere det, vi lover.«

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og på Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen