Berlingske Business

Klædt på til det store klimaeventyr

Klædt på til det store klimaeventyr - 6
Foto:

Novozymes skruer op for ambitionerne. Op til offentliggørelsen af årsregnskabet om halvanden uge er ledelsen på vej med en ny strategi, der tager udgangspunkt i klima­udfordringen. Enzymproducententen fra Bagsværd er på flere områder kørt i stilling til yderligere vækst. Ikke mindst med bidraget til en ny generation af bioethanol. Det bliver stort, vurderer koncernchef Steen Riisgaard.

Potentiale i energibesparelser
Novozymes’ nuværende produktion af enzymer til bioethanol udgør lige nu kun 15 procent af virksomhedens samlede enzymproduktion, men perspektiverne er enorme. Novozymes’ teknologi skal bidrage til, at 1g- og 2g-bioethanol på ganske få år kommer op på at dække 25 procent af verdens forbrug af bil-benzin.

“Det er altså vildt stort. Det skal komme fra en teknologi, vi udvikler. Og det illustrerer meget godt Novozymes’ situation. Men det er bare ét område. Der er masser af andre områder, hvor vi er og skal i gang. Men det er impacts i den størrelsesorden, vi skal op og have et par steder,” siger Steen Riisgaard.

Et af de andre mulige impacts er, at fjerne stort set alle kemikalier fra vaskepulver og erstatte dem med enzymer. Det er der potentiale i, for 80 procent af inputomkostningerne i vaskepulver i dag er produkter, der kommer fra petrokemi. Det smerter naturligvis, når priserne på olie drøner i vejret, og det har vakt forøget interesse for Novozymes teknologi.

“Der var en stor energieffekt i at få sænket vasketemperaturerne, og der vil være en yderligere stor miljøeffekt i at få meget mere af kemien ud og erstattet med langt mindre stof, nemlig enzymerne, der er fornyelige og forsvinder meget hurtigt ude i naturen,” siger Steen Riisgaard og fortsætter:

“Det kommer til at tage de næste 10-15 år, men vi er gået i krig, og der er stor lydhørhed blandt kunderne.”

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen