Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Klædt på til det store klimaeventyr

Klædt på til det store klimaeventyr - 5
Foto:

Novozymes skruer op for ambitionerne. Op til offentliggørelsen af årsregnskabet om halvanden uge er ledelsen på vej med en ny strategi, der tager udgangspunkt i klima­udfordringen. Enzymproducententen fra Bagsværd er på flere områder kørt i stilling til yderligere vækst. Ikke mindst med bidraget til en ny generation af bioethanol. Det bliver stort, vurderer koncernchef Steen Riisgaard.

Døren til storhed
Det bærende i Novozymes’ nye strategi og det, der skal være med til at forandre virksomheden, er hele bæredygtigheds- og klimaområdet. Et område, hvor virksomheden ifølge Steen Riisgaard står stærkt, selv om han erkender, at de langt fra kan klare alt selv i Bagsværd.

“Vi kan jo ikke gøre ret meget alene, men sammen med og gennem vores kunder kan vi flytte meget. Vi mener sådan set ret ubeskedent, at vi kan efterlade et meget stort fingeraftryk på hele den udfordring, verden står overfor. Det mener vi sådan set, at vi er moralsk forpligtede til at gøre, fordi vi kan,” siger Riisgaard.

Han henviser til, at sidste år reducerede Novozymes’ kunder CO2-emissionen med 23 mio. ton i verden ved at bruge Novozymes’ produkter. Det tal skal ses i lyset af, at Danmark hvert år slipper 56 mio. ton ud.

Men det er kun begyndelsen. Der skal ske noget meget større.

“Det, vi snakker om, er en regulær transformation af samfundet. Noget meget dramatisk. Og det er lige noget for os. De, der vil være med til at transformere samfundet, de bliver vindere. Det er dem, der blomstrer, mens de, der ikke vil være med og stædigt holder fast i det gamle og blot fodslæbende tilpasser sig, de visner og dør,” siger Steen Riisgaard.

Det billede, koncernchefen oftest vender tilbage til, er de døre ind til store muligheder, som Novozymes har placeret sig foran. Og hvordan de har udnyttet den åbne dør til bioethanol.

“Så snart døren var åben for bioethanol, så fløj vi ind. Vi har langt langt langt over 50 procent af markedet for første generations bioethanol. Den majsbaserede bioethanol, den har vi i stor udstrækning sat os på,” siger koncernchefen og fortsætter:

“Når vi gør det, så er der naturligvis en kæmpebelønning. Så bliver vi nogle af vinderne. Og så bliver vi store. Men det er noget, der kommer sammen med det andet. Det, vi forestiller os, er, at vi bliver en virksomhed af en helt anden kaliber.”

Et væsentligt bidrag til denne kaliber bliver 2g-bioethanol, hvor teknologien skal være klar om et års tid.

“Vi har 150 forskere siddende, der udelukkende har beskæftiget sig med det siden 2001. Vi har 50 samarbejdspartnere om det i hele verden. Og vi er færdige i 2010,” siger en smilende Riisgaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen